Vilken tjänst är bäst?

Stort test: Mobila betalningar

Många pratar om mobila betalningar, men det kan vara svårt att förstå skillnaden mellan alla appar som lanseras och förbättras i rask takt. Vi har provhandlat för att se vilken som verkligen fungerar bäst.

Publicerad:

21 mar 2013 - 06:00

Uppdaterad:

27 nov 2013 - 12:29

Vi har hört det i många år: Mobilen ska ersätta kontanterna och betalkorten. Men det är först nu som striden om din plånbok börjar ta fart. Under andra halvan av 2012 började nämligen svenska butiker och e-handelsplatser med att erbjuda betalningen av tjänster och varor via mobilen. Konkurrensen är redan hård mellan de olika lösningarna. Apparna som tagits fram speglar även en strid som pågår i bakgrunden kring vilken teknik som är bäst lämpad för mobila betalningar, i synnerhet qr-koder och nfc men även traditionella sms. Teknikvalet påverkar din upplevelse i butik och på nätet, men även hur fort en viss app kan få spridning beroende på hur mycket pengar en butik eller webbshop måste investera för att kunna ta emot mobila betalningar. Det påverkar därmed hur fort du kan räkna med att använda appen i en butik nära dig. Hittills har en app lyckats bäst med att få spridning på sin lösning och det är seqr. Marknaden står dock långt ifrån stilla och även Payair och Wywallet hoppas på att rullas ut i allt fler butiker och på webben genom samarbeten med kassaregister- och betaltjänstföretag. 

Vi har tittat på de appar som låter dig betala för varor i butik, varuautomater och på e-handelsplatser: Wywallet, SEQR, Payair, Bart och Selecta köpapp. Vi har bland annat granskat tjänsteutbudet, hanteringen av personuppgifter och säkerhet, användarvänlighet inklusive gränssnitt samt hur många butiker och webbshoppar som låter dig betala med dem och på vilka telefoner du kan ladda ner appen. Då eventuella avgifter kan förekomma har vi även inkluderat det. De flesta apparna har ytterligare funktioner utöver butiksbetalning men testet tittar främst på hur bra apparna är för att betala i butik och webbshop.

Skanna, svepa eller texta

Apparnas ändamål är detsamma – att låta dig betala via mobilen – även om vissa appar erbjuder ytterligare funktioner, exempelvis pengaöverföring mellan privatpersoner, påfyllning av kontantkort eller ger dig speciella erbjudanden. Tekniken skiljer sig åt mellan apparna, med qr-kod som det vanligaste teknikvalet. seqr, Payair och Bart har valt att använda qr-koder medan Wywallet använder den kontaktlösa tekniken nfc (Near Field Communication) samt sms. Selecta använder bara sms. Det finns olika fördelar med de olika teknikerna. Fördelen med qr-koder är bland annat att du bara behöver din telefon och en mobil datauppkoppling för att skicka och ta emot transaktionsdetaljerna. Då nfc saknar stöd i de flesta telefonerna kräver Wywallet-appen att du kopplar ihop den med en särskild rfid-sticker (Radio Frequency Identification), alltså ett klistermärke som du måste klistra fast på baksidan av din telefon eller på insidan av batteriluckan. qr-koder ska du skanna med telefonen medan du bara behöver svepa telefonen mot betalningsterminalen när du betalar med nfc-tekniken.

Teknikerna är i stort sett lika snabba, det är främst andra funktioner i apparna samt hur snabb appen är som gör skillnad. Det handlar exempelvis om hur mycket du behöver göra själv, hur fort du får upp betalningsfunktionen och inköpsbekräftelsen, hur bra inköpshistoriken är eller hur många olika betalningssätt du har för att betala för dina köp, det vill säga via faktura, bankkonto, kort eller mobilräkning. Inte helt oviktigt för användbarheten är även antalet försäljningsställen där du kan använda appen. Vad gäller sms så finns det en stor praktisk fördel: Det går att använda var som helst i vilken telefon som helst. Den största nackdelen är att du måste mata in text eller siffror och sedan vänta på en bekräftelse. Därmed känns qr-koder och nfc överlägsna, med undantaget Barts qr-lösning som även den kräver att du manuellt knappar in uppgifter vid varje köptillfälle. Även säkerhet och avgifter skiljer sig åt väsentligt. Mitt råd är att du läser användarvillkoren för att känna dig trygg kring var ditt betalningsansvar börjar och slutar om du tappar din telefon eller om någon obehörig transaktion skulle registreras. Det finns inte en app som är bäst på samtliga punkter: seqr finns på flest butiker och e-handelsplatser, Wywallet erbjuder flest betalningssätt, Bart är enda appen som inte kräver en mobil datauppkoppling medan Payair låter dig slippa inmatningen av leveransuppgifter på webben. Selecta är den enda appen som använder sig av karttjänster för att identifiera de närmaste köpställena (automaterna).

Paypals app låter dig betala för varor och tjänster via mobilen, exempelvis när du vill betala för ett köp som du gjort på Blocket. Lösningen är dock mer lik Swish, de stora bankernas nylanserade app för överföring av pengar mellan privatpersoner. Vi har därmed valt att inte recensera appen i detta test. Det är däremot värt att nämna att Paypal ser en snabb tillväxt för den typen av betalningar och de erbjuder mobila betalningslösningar som liknar de som vi recenserat på andra marknader, dock ej i Sverige. Vi har även exkluderat Izettle, eftersom lösningen går ut på att handlaren erbjuds en mobil betalningslösning medan du genomför ditt köp med ett vanligt bankkort, inte med mobilen. 

Här kan du betala med mobilen

Lösningarna blir som sagt fler, men än så länge finns det inte en app som du kan använda överallt eller en butik där du kan betala med valfri mobil betalningsapp. Det finns inte heller en teknik eller en affärsmodell som etablerat sig som det vinnande konceptet. Det är dessutom sannolikt att det kommer fler funktioner i de befintliga apparna, att vissa appar slås samman och att det framöver kommer fler aktörer på marknaden. I dagsläget är det dessutom bara en av de fem testade apparna – Payair – som stöder Windows Phone, och ytterligare två – Wywallet och SEQR – som planerar att snart göra det. Vill du betala med mobilen är det därför i huvudsak Iphone eller Android som gäller. Två av apparna – Wywallet och Selecta – låter dig som har en traditionell telefon använda sms-betalningsfunktioner.

Använder du sällan kontanter blir det överraskande snabbt naturligt att ta fram mobilen för att betala. Det som gör att du fortfarande behöver plånboken har främst att göra med att få ställen tar emot mobila betalningar, även om antalet har ökat i snabb takt sedan andra halvan av 2012. De som var tidigast ute med en mobil betalningsapp – Wywallet och Swedbanks Bart – är inte nödvändigtvis de som du idag hittar i flest butiker eller e-handelsplatser. Den app som finns på flest ställen idag är seqr, med cirka 500 butiker och webbshoppar, inklusive vissa McDonalds och 380 Hemköpsbutiker. Du kan betala med Payair på ett tiotal webbshoppar, som exempelvis Siba och Webbhallen. Företaget planerar att lansera tjänster i butik inom en snar framtid, i samarbete med kassaregisterbolaget Cashit. Det är dock oklart exakt när och på hur många ställen.

Wywallets betalning via sms ersätter mobiloperatörernas tidigare betal-sms och kan användas idag för att betala för köp hos fler än 1 000 sms-handlare runt om i Sverige, exempelvis parkeringsautomater eller välgörenhetsorganisationer samt för biljetter när du reser med Skånetrafiken. Det fungerar med alla nummer som börjar med 72, det vill säga alla betalnummer. Vad gäller betalning på webben och i butik är det däremot hittills få handlare som anslutit sig till Wywallet; det finns ett enda pilotprojekt i restaurangen Beijing8 i Stockholm samt ett fåtal webbshoppar. Genom ett samarbete med kassaregister- och betaltjänstföretaget Point planerar dock Wywallet att rulla ut butiksbetalningar i takt med att dessa byter ut gamla terminaler mot nya som stöder nfc. Selecta köpapp kan du använda redan idag i 300 varuautomater och företaget räknar med att erbjuda appbetalningen i 600 automater i Norden vid årets utgång. Swedbanks Bart, som var bland de första med butikspilot, är sist till festen. Banken har ett avtal med Axfood som står bakom Hemköp, men har hittills bara kört en pilot i tre Hemköpsbutiker. Den skarpa lanseringen är planerad till slutet av februari, med en uppdaterad app. Enligt banken blir det inte någon Windows Phone-app klar till dess. Som Mobil avslöjade i januari planerar dock Swedbank att låta andra bankers kortkunder ansluta sig till Bart. Frågan är när utrullningen ska börja på riktigt samt om butikskunderna kommer att använda Bart, som är långt ifrån den mest användarvänliga app vi testat.

Användning av personuppgifter

Det går bra att använda alla olika betallösningar vid olika tillfällen, på samma sätt som du kanske använder en blandning av sms, Whatsapp och Facebook Messenger för dina snabbmeddelanden. I fallet med betalningar måste du dock vara beredd att lämna olika typer av personuppgifter till apparna och i vissa fall även gå med på att appen låter tredje part, alltså olika samarbetspartners till betaltjänsterna, använda uppgifterna i marknadsföringssyfte. Payair, Seamless och Wywallet tillhör dem som kräver det. Den sistnämnda valde dock att ändra sina villkor efter mycket negativ medial uppmärksamhet. Från och med den 1 februari lämnar inte företaget dina personuppgifter till någon tredje part, om du inte gett uttryckligt samtycke. När du får möjligheten att ge detta samtycke är dock oklart. För användare som registrerat sig innan dess börjar de nya villkoren att gälla den 1 april. När du skapar ett konto godkänner du även att din operatör lämnar uppgifter om dig till Wywallet. 

De uppgifter du lämnar ut är bland annat personnummer, telefonnummer, hemadress, kortnummer eller en kreditupplysning, men även detaljerad information om dina inköp, när och var du genomfört dem, det vill säga din köphistorik. Vill du gärna få erbjudanden som är anpassade till just dig så kan det vara bra att låta företagen använda dina uppgifter. Men utöver elektroniska meddelanden kan det även förekomma att du får andra typer av meddelanden, exempelvis mejl eller post. Det största problemet i samtliga fall är att du har lite kontroll över hur dina uppgifter används och inte får välja om du vill eller inte vill gå med på det direkt i apparna. Du kan begära att bolagen inte använder dina uppgifter i marknadsföringssyfte men det kräver att du skriftligt tar kontakt med företagen och begär ändringen. Detsamma gäller om du vill veta hur dina uppgifter hanteras. Seamless låter dig en gång per år kostnadsfritt ta del av de uppgifter som de har om dig. Med Wywallet kan du säga nej till användningen av dina uppgifter när det rör direkt marknadsföring genom att skicka ett brev till företaget. Vill du veta vilka uppgifter din mobiloperatör lämnar till Wywallet måste du, en gång till, skicka ett brev till din operatör. Du har rätt att göra det en gång per kalenderår. Det vore ett stort framsteg om det gick att ha bättre kontroll över personuppgifterna och exempelvis kunna neka eller begränsa dess användning direkt i appen. 

.

.

 

.