• Mobilen är vår tids viktigaste ägodel. Enligt studien ”Svenskarna och internet 2016” spenderar den genomsnittliga svensken nio timmar i veckan med att surfa med mobilen. Trenden är tydlig, vi använder mobilen oftare och dess betydelse ökar.

Storslam för mobil marknadsföring

Mobilannonsering slår svenskt tillväxtrekord

Widespace utklassar allt motstånd på Deloittes Sweden Technology Fast 50.

Publicerad:

13 nov 2014 - 11:14

Uppdaterad:

18 nov 2014 - 15:30

Sveriges snabbast växande teknologiföretag jobbar med mobilitet – och detsamma gäller morgondagens stjärnor. Det visar revisions- och konsultföretaget Deloittes årliga rankning Sweden Technology Fast 50.

Toppar årets listan gör Widespace, vars omsättningsökning på 27 930 procent under fem år inte bara krossar allt motstånd, utan även är den högsta tillväxt som någonsin synts i svenska Fast 50:s elvaåriga historia. Widespaces mobila annonsplattform vann en Guldmobil för Årets mobila marknadsföring 2103.

 – Årets vinnare Widespace slår rekord i tillväxt i undersökningen genom att mer än dubblera tidigare års toppnoteringar, säger Erik Olin, partner på Deloitte.

Tajming är allt
– Flera bolag i årets ranking har nått stora framgångar inom online och mobil annonsering. Många andra företag har försökt sig på detta tidigare men med begränsad framgång. Det visar att det inte räcker med unik teknologi utan timing på marknaden är lika viktigt, fortsätter han.

Även på tredjeplatsen syns mobila annonser: PlayAd, som arbetar med videoreklam på både internet och via mobila plattformar, kniper bronset. 

Adtraction arbetar med digitala marknadsföringslösningar – även mobila – och intar en fjärdeplats medan på plats fem hittas ännu ett mobiltföretag: operatören Beepsend, som genom egen infrastruktur och SMSC fokuserar på främst globala mobila meddelandetjänster och betalningslösningar. 

Mobilt vinnande även i framtiden
Även morgondagens stjärnor fokuserar på mobilitet. Inom kategorin Rising Stars, som fokuserar på nystartade företag med snabb tillväxt och en potential att bli morgondagens Fast 50, vinner Seapilot, som har utvecklat ett navigationsverktyg för båtar som kan användas i olika mobila plattformar.

På andra plats finns Inteleon, vars tjänst SMS Park låter bilister betala bilparkeringen med ett sms. Tredjeplaceringen intar Vionlabs, vars digitala plattformar för distribution av film, musik och andra tjänster till mobila enheter vann Guldmobilen för Årets mobila innovation 2013.

Kundo, på plats fyra, erbjuder molntjänster för en effektivare kundservice och Adssets digitala reklam- och marknadsföringsplattform plattform har också fokus på mobilitet.

Hela Deloitte Sweden Technology Fast 50 går att ladda ner här

.

.

 

.