Annons

Exklusivt: intervju med Europachefen Jim Lu

Så satsar Huawei i Sverige

Huaweis investeringsplaner står i skarp kontrast till branschens pågående nedskärningar.

Publicerad Uppdaterad

Konsumentenheter och företagsmarknaden är två affärsområden inom vilka kinesiska Huawei upplevt den snabbaste tillväxten senaste året. Inom affärsområdet Consumer, i vilken mobila enheter ingår, uppgick omsättningstillväxten till 33 procent medan affärsområdet Enterprise växte med 27 procent.
– Inom företagsmarknaden fokuserar vi på de områden vi är bra på samt på samarbeten, exempelvis med SAP eller Accenture. Och företagsmarknaden hjälper oss att vara innovativa på nätverkssidan, säger Jim Lu, president CEE & Nordic Region på Huawei, när Mobilbusiness träffar honom vid Mobile World Congress, MWC, i Barcelona.

Bild: Jim Lu, president CEE & Nordic Region på Huawei

Tillväxten inom affärsområdet Carrier var något långsammare i jämförelse och uppgick till 15 procent. Med det sagt jobbar Huawei hårt för att säkra en bra position inom nätverk även framöver, inte minst med femte generationens mobilnät, 5G.

Under 2014 hade Huaweis svenska forsknings- och utvecklingscentrum, FoU-centrum, lämnat 58 patentansökningar, varav de flesta handlade om 4,5G och 5G. Till 2018 planerar företaget att investera ytterligare 600 miljoner dollar i FoU om 5G. 
– Industrin utvecklas i högt tempo, säger Jim Lu. Vi har redan ett avtal med Megafon i Ryssland om att rulla ut ett för-kommersiellt 5G-nät till världscupen i fotboll 2018, säger han. Huawei har även avtal med japanska Docomo.

Den skarpa lanseringen av 5G planeras ske 2020. I frågan om tajming råder i övrigt konsensus bland infrastrukturstillverkare och operatörer, vilka samarbetar om standardisering.
– Huawei samarbetar bland annat med Ericsson kring standarder, säger Jim Lu. Vi är också med i Metis (Mobile and wireless communications Enablers for the Twenty-twenty Information Society) och 5GPPP (5G Infrastructure Public Private Partnership).

Just 5G PPP har hittills öronmärkt 700 miljoner euro för 5G-forskning och  infrastrukturtillverkare har lovat att investera fem gånger denna summa fram till 2020. EU-kommissionen har vidare kommit överens med Korea om 5G-principerna och hoppas att snart uppnå liknande överenskommelser med Japan, Kina och USA. 

Investerar medan andra skär ner
Få trodde 1987 att lilla Shenzen-baserade Huawei skulle kunna konkurrera med etablerade infrastrukturstillverkare, ännu mindre diversifiera sin verksamhet och komma in på konsumentmarknaden. 

Men faktum är att mytomspunna Huawei, numera världens största infrastrukturstillverkare och fjärde största mobiltillverkare, omsatte 46,5 miljarder dollar förra året. Tack vara förvärvet av Motorola blev Lenovo världens tredje största smartphone-tillverkare, efter Samsung och Apple, under fjärde kvartalet 2014.

Huawei har fortsatt aggressiv tillväxt i sikte. Där spelar Europa och inte minst Norden stor roll, menar Jim Lu.
– Huawei är dedikerat att bli en europeisk medborgare, säger Jim Lu, som berättar att Huawei i andra delar av världen kan dra nytta av de kompetenser som finns i Europa.

Av de totala 170 000 anställda finns idag över 9 900 i Europa. Huawei planerar dessutom att anställa ytterligare 2 600 personer i regionen fram till 2019. Bara inom forskning och utveckling, FoU, som idag sysselsätter 1 200 personer i Europa – och totalt 45 procent av Huaweis anställda globalt – planerar man att öka arbetskraften till 1 700 fram till 2019. 

Idag har Huawei 600 anställda i Sverige, varav 75 procent har rekryterats lokalt. Mellan 2000 och 2014 investerade Huawei 4,1 miljarder kronor i Sverige och investeringarna kommer att fortsätta. Bolaget planerar nämligen att öka antalet anställda på sitt svenska FoU-centrum med 100 till 2016.

De stora investeringarna som Jim Lu talar om står i skarp kontrast till de nedskärningar som Sony och Ericsson aviserade veckan efter Mobile World Congress. På onsdagen den 11 mars varslade Ericsson 2 200 i Sverige, som en följd av det effektiviseringsprogram som bolaget inledde 2014. Målet med neddragningarna är att spara 9 miljarder kronor till 2017. Sony varslade på måndagen den 9 mars 1000 av de 2000 anställda på Sony Mobile i Lund. Varslet ingår i de nedskärningar – 2 000 av de 7 000 anställda på Sony Mobile globalt – som Sony aviserade för en dryg månad sedan.

Varumärkesgap på konsumentsidan
På årets Mobile World Congress stack Huawei ut med sin smarta klocka i premiumsegmentet, Huawei Watch. Det var helt enkelt inte något branschen, journalister eller analytiker hade räknat med. Vare sig en smart klocka eller en smart klocka som kostar ungefär lika mycket som Apple Watch. Det återstår nu att se om mobiltillverkaren lyckas med att sälja en klocka i det obeprövade premiumsegmentet för smarta klockor. Att välja Mobile World Congress för att visa just en premiumklocka är en tydlig markering av Huaweis ambitioner bortom budget- och mellansegmentet.

Premiumsegmentet är något som bolaget försökt ge sig in på olika sätt under de senaste tre åren. Resan avspeglar sig även i varumärket Honor, som lanserades 2012, och som endast ska sälja smarta telefoner i premiumsegmentet. Med Honor vill Huawei appellera till en yngre, coolare målgrupp. En resa som även konkurrenten ZTE gett sig in på med varumärket Nubia. Det finns tyvärr inga siffror, vare sig från Huawei eller ZTE, kring hur många enheter man lyckats sälja.

Huawei, som smartphone-tillverkare, har i övrigt en bit kvar på sin varumärkesresa, något som Jim Lu medger.
– Varumärkeskännedom är bra bland våra användare, särskilt på nätverkssidan. På företags- och konsumentsida finns det ett gap jämfört med våra konkurrenter, säger han. 

Brand Finance, som varje år rangordnar världens 500 största varumärken, la i sin Global 500 2015-rapport Huawei på plats 103, en förbättring jämfört med 2014 då Huawei var på plats 135. Tittar man på tech-varumärken fick Huawei en fjortonde plats, av totalt 100 rankade företag. Det är på telekominfrastrukturssidan som Huaweis varumärke lyckats bäst, med en andra plats, efter Cisco och före Ericsson.