För tidigt att skippa plånboken

Under flera år har det pratats om NFC-tekniken som lösningen som ska göra mobilen till en fullvärdig ersättare för plastkorten i plånboken och nyckeln i fickan. Men i Sverige tycks utvecklingen gå trögt.

Publicerad Uppdaterad

När Nokia lanserade sin första telefon med inbyggt stöd för radiotekniken Near Field Coomunication (NFC) presenterade man det som en möjlighet att låta telefonen ersätta båda nyckelknippan och plånboken. Sedan dess finns förvisso flera exempel på NFC både för att betala för varor och tjänster och för att låsa upp dörrar, men något riktigt genombrott i vår del av världen har tekniken ännu inte fått.

Det närmaste ett verkligt genombrott är nog Googles Wallet-projekt i USA. Med början i New York och San Francisco kan man betala med en app i mobilen. Appen är antingen kopplad till ett  Citi Mastercard från banken Citi Bank eller Googles eget Prepaid Card. Det senare är ett virituellt betalkort som du kan ladda med valfritt betalkort. När man ska betala i en butik börjar man med att trycka en fyrsiffrig pinkod för att aktivera appen i den specialversion av Nexus S som operatören Sprint erbjuder sina kunder.

Kring Apple som med sin Iphone har stor betydelse för utvecklingen i mobilvärlden har det förekommit flera rykten om att det ska komma stöd för NFC i nästa modell. Men som vanligt är det tyst om nya funktioner i officiella kommentarer från företaget.

Koreanska mobiltillverkaren Samsung är mer öppet när det gäller hur företaget ser på  framtiden för NFC. Michael Alström, ansvarig för NFC på den nordiska marknaden, säger att företaget har ett antal modeller på gång där det just nu överväger exakt vilka som ska utrustas med en NFC-modul. På hur bred front man väljer att satsa beror delvis på hur  branschen i övrigt utvecklar sig.

- Andra halvan av det här året kommer vi ha en bättre känsla av var det tar vägen, säger Alström.

Att tekniken kommer att slå igenom, i samband med betalningar och för andra tillämpningar, är han dock säker på.

- Jag är väldigt optimistisk, jag skulle kunna tänka mig att det blir de stora funktionen nästa år.

När det gäller säkerhetsfrågorna tror han att folk i gemen kommer att behöva lite tid på sig för att vänja sig vid att betala med mobilen men att det är ett skede som är snabbt övergående.

Carlo Popili på företaget Telcred som utvecklar en lösning för att öppna lås med mobilen upplever att det finns ett moment 22 i branschen just nu.

– Så är det alltid i mobilvärlden och i många andra sammanhang också när ny teknik ska introduceras. Bluetooth var ju likadant och det tog också några år innan det började finnas i var mans mobil. Det är inget konstigt eller nytt i sig, mobilbranschen har hanterat det för och de kommer att hantera den här gången också, säger han

Oavsett när NFC får sitt genombrott kommer det finnas många aktörer som vill vara med och få sin del av kakan. Tillverkare som Samsung och mjukvaruföretag som Google, tillsammmans med banker och kortföretag har alla sina intressen i den nya tekniken. Till det ska läggas operatörerna som redan har en relation till kunderna där man hanterar betalningar, som man givetvis vill dra maximal nytta av.

I gemensamt uttalande från branschorganisationen GSM Association ställer sig flera av de största internationella operatörerna bakom en standard där sim-korten ska vara centrala för att man ska kunna veta att det inte är någon annan än mobiltelefonens innehavare som betalar med den.

Alström säger att de som telefontillverkare ställer sig neutrala i frågan om hur säkerheten ska lösas. Alternativet till att använda sim-kortet är att bygga in verifieringsteknik i telefonen.

- För oss spelar det ingen roll vilken väg man väljer, vi är förberedda.

Bland kortföretagen hör Mastercard till de som ligger längst fram och man har genomfört flera NFC-projekt före Google Wallet där man testat tekniken i kombination med mobliltelefoner, även om det tidigare handlat om olika tillbehör, exempelvis fodral eller särskilda minneskort med inbyggda NFC-kretsar.

Enligt James Davlouros på Mastercard har Sverige och andra nordiska länder i grunden mycket goda förutsättningar för att NFC-betalningar ska kunna bli vanliga inom en snar framtiden.

Som land betraktat har vi en av de allra högsta smartphones-penetrationerna och dessutom kan man redan idag betala med kort i princip överallt. Kanske är det också det sistnämnda som gör att utvecklingen trots allt inte går så snabbt.

Utöver Wallet i USA är Turkiet, Polen, Frankrike och Storbritannien andra exempel på länder där man kommit långt och där bankerna har börjat utfärda kort som man kan använda för kontaktlösa betalningar. För belopp på upp till 25 euro räcker det att hålla kortet i närheten av en läsare, för större belopp måste man också knappa in en kod.

När Davlouros får frågan om varför tekniken inte har kommit längre i länder som Sverige nämner han just kortbetalningar som en faktor, men tror inte att bankerna medvetet bromsar utvecklingen.

- Jag tror inte det beror på bankerna men kanske har den breda acceptansen för kortbetalningar en betydelse.

I ett land där man väldigt sällan behöver kontanter och kortbetalningar är allmänt accepterade är helt enkelt inte efterfrågan på  andra betalningsmetoder lika stor.

Davlouros menar att konsumenter kommer vara oroliga för säkerhetsaspekten av nya enheter men att det succesivt kommer att bli ett mindre problem.

En annan nyckelfråga är hur olika intressenter interagerar med varandra på företagsnivå . Då handlar det om affärsförhållanden och affärsmodeller och hur det är tänkt att systemen ska fungera för de som ska hantera användarnas pengar.

Att få alla inblandade att förstå att NFC kan användas till mer än bara betalningar tror Davlourus kan vara avgörande för att visa nyttan av och sprida tekniken. Att kunderna kan låta mobilen ersätta plånboken samtidigt som både handlare och kunder kan ha nytta av elektroniska kuponger och anpassade erbjudanden tror  Davlourus är det som gör att NFC faktiskt får sitt genombrott de närmaste åren.

Som med alla nya system gäller det att få  en folklig acceptans och se till att det finns tjänster som folk kan ta till sig. Carlo Popili  tror därför att det som kommer att driva utvecklingen i början kommer att vara enklare tjänster, roliga tjänster. Exempelvis har Rovio, skapare av Angry Birds, i den senaste versionen av spelet lagt till en funktion som gör att man låser upp nya banor om man sätter två NFC-telefoner mot varandra. Även Nokia verkar mer och mer tona ner fokusen kring säkra tjänster för att satsa på underhållning och produkter som underlättar för konsumenten att till exempel para ihop sin telefon med ett headset.

– Vi kommer att se säkra tjänster inom busieness to business inom de närmaste två-tre åren, men för konsumenter kommer det nog ta fem år innan det är vanligt förekommande. En sak som är intressant är att NFC är det perfekta sättet att koppla ihop online-världen med offline-världen. Möjligheten att göra det kommer att leda till en massa kreativa appar och tjänster som vi inte har tänkt på än, precis som när Iphone kom med gps och accelerometer. NFC är också påtagbart eftersom man vet exakt var man är och vad man gör eftersom det kräver en användarinitierad händelse samtidigt. Det finns en massa kraft i tekniken som kommer att trigga igång coola idéer där ute, säger Carlo Popili 

NFC i praktiken

Nycklar är ett gissel, särskilt inom företagsvärlden. De är otympliga, försvinner lätt och man har svårt att hålla koll på vem som har dem. Dessutom är de resursslukande. Jobbar man på hemtjänsten till exempel så tar hämtning och lämning av nycklar mycket av arbetstiden. Ett annat problem är att nycklar har ett evigt liv. Vanligtvis kvitterar personalen ut nycklar men det kan lätt bli kaos när folk slutar och börjar, samt att det kanske görs kopior som inte registreras ordentligt. Har man väl insett att nycklarna har kommit bort så är ett byte av låscylindrarna det enda sättet att återställa säkerheten, en i sig ganska kostsam lösning. Dessutom är det många företag som har huvudnycklar som kan låsa upp hundratals olika dörrar och tappas en sådan bort så är det verkligen kört.

Elektroniska passerkortsystem är en god ersättare och de har funnits ett bra tag. Problemet är dock att de flesta är utvecklade för uppkopplade system, det vill säga det fungerar bra på exempelvis ett hotell. Men det uppstår problem så fort den nödvändiga infrastrukturen inte finns på plats. Det är där Telcreds NFC-lösning kommer in i bilden.

Företagets produktkoncept vänder sig till företag, framför allt de som har geografiskt utspridda låsta utrymmen. Det kan vara infrastrukturföretag som elbolag, trafikverket, SL och telecom-operatörer som har en mängd basstationer överallt som behöver besökas då och då.

Till en början kan det låta enkelt. Man har en NFC-mobil och ett lås som känner av den. När telefonen sätt mot låset så öppnas den. I online-miljöer är det inga större problem om informationen kring användarrättigheterna sitter i låset eftersom det är relativt lätt att uppdatera vem som har tillgång till olika utrymmen. Men problemet är att det snabbt blir väldigt dyrt att installera passerkortsystem när dörrarna är geografiskt utspridda och då används fortfarande traditionella nycklar.

– Med vårt koncept är den stora fördelen är att vi kan hantera offline på ett mycket bättre sätt än vad som har varit möjligt tidigare. Vi har löst det genom att det inte behövs låsuppdateringar alls. Låset vet inte vilka användarna är. Vi har vänt på steken. I vårt system vet låset sitt eget ID. Låset vet att jag är ett elskåp på västra Kungsholmen. Telefonen vet att den tillhör mig och i den finns information om vad jag har för rättigheter, exempelvis att jag har rätt att komma åt det här specifika elskåpet mellan två fördefinierade datum. Låset i sin tur kan tack vare NFC ta emot informationen och eftersom låset har en klocka och vet vilket datum det är så kan den avgöra om personen har rätt att öppna det, förklarar Carlo Pompili, vd på Telcred.

Säkerheten är självklart den viktigaste aspekten i samanhanget. En del av det är olika sorters kryptering, som gör att låset kan avgöra om informationen kommer från en giltig enhet och att den inte har manipulerats.

Det som också är bra med att just använda telefonen är att den inte behöver vara uppkopplad när man använder den, vissa telefoner behöver inte ens vara påslagna, men den går enkelt att uppdatera med nya rättigheter när den är uppkopplad mot mobilnätet. Skulle någon tappa bort telefonen eller att den blir stulen, och den inte har uppkoppling mot mobilnätet är en lösning att bara ha korta tidsbegränsade tillstånd som uppdateras dagligen istället för rättigheter som exempelvis sträcker sig över en månad.

Telcred

Telcred har idag två anställda, Carlo Pompili, VD och Adriaan Slabbert, Security Architect. Företaget har funnits i 1,5 år och är en avknoppning från ett forskningsprojekt på SICS (Swedish institute of computer science) som i tre år forskade på nya metoder för passagekontroll för offline-miljöer. Det ledde fram till metoden som patenterades och som Telcred använder.

Carlo Pompili har jobbat med innovation och affärsutveckling av ny teknik inom It och telecom i 12 år. Han har bland annat arbetat som konsult och rådgivare år riskkapitalbolag och stora företag som Ericsson och Elektrolux, samt på SICS i tre år, bland annat med marknadsföring och internationella relationer.