Slingshot - Facebooks svar på Snapchat

Facebook är på gång med Snapchat-konkurrent

Först ville Facebook köpa Snapchat. Nu uppges man istället vara på gång med en konkurrerande tjänst.

Förra året försökte Facebook köpa Snapchat, men misslyckades. Nu är man på gång med en egen app för att konkurrera med tjänsten.

Publicerad Uppdaterad

I slutet av förra året lade Facebook ett bud på 3 miljarder dollar för att köpa upp meddelandetjänsten Snapchat. Budet antogs dock inte av Snapchat och istället spenderade Facebook 19 miljarder dollar, motsvarande över 120 miljarder kronor, på att köpa Whatsapp.

Nu uppger Financial Times att Facebook är på gång med att lansera en egen app som tycks vara snarlik Snapchat till funktionaliteten och som ska gå under namnet Slingshot.

Appen kommer troligen att lanseras som en egen fristående sådan, och inte vara integrerad med den befintliga Facebook Messenger-appen för att skicka meddelanden på Facebook, uppger tidningen.

Att Facebook vill ge Snapchat en match är inte särskilt konstigt, eftersom tjänsten sedan den lanserades har blivit väldigt populär inte minst bland unga användare. Snapchat själva uppger att det varje dag skickas över 700 miljoner meddelanden med tjänsten, vilket i så fall skulle innebära att den är större när det gäller meddelanden än vad både Facebook, Whatsapp och andra tjänster är.

Källa