Eftermiddagen på Mobile Future 2012:

Mobila betalningar och user experience i fokus

På onsdags-eftermiddagen fortsatte konferensen Mobile Future 2012 i Kista. Läs vår rapportering här.

Publicerad Uppdaterad

Mobila betalningar - frågan är inte om utan hur

Mobila betalningar är en het trend i branschen just nu. Paneldiskussionen om just mobilbetalningar på Mobile Future 2012 inleds med en dragning av Marton Sebelius från Greenwich Consulting Nordic, där han berättar om olika exempel på mobila betalningar utanför Sverige.

Själva panelsamtalet börjar med en diskussion om hur man skapar mobila betalningstjänster  som är användbara för kunderna. Tomi T Ahnonen säger att nämner ett exempel där han berättar hur man försökte få upp intresset för mobila betalningar i Indien genom att erbjuda användarna rabatter om man handlade med kort. Men enligt honom borde man istället fokusera på tjänster som användbara i vardagen, som en möjlighet att betala för parkeringsplatsen med mobiltelefonen.

Magnus Engvall från Tradedoubler berättar att man ser en stor ökning av mobila användare. En utmaning är dock att få annönserna att ta fram nya annonsmodeller som är bättre anpassade för mobilen.

Kajsa Dahlberg från McDonalds berättar att det är först när man kan förbeställa sin mat via telefonen, som mobil betalning kommer vara riktigt intressant för kunderna.

Sören Babra från Payair: I vårt samhälle är det tråkigt att betala. Det är roligt att handla, men själva betalningen är riktigt tråkigt.

Magnus Engvall från Tradedoubler: Det är tråkigt, men det måste kännas tryggt för kunderna, vilket är värt att tänka på. 

Emil Wikström från SEQR: Säkerheten ökar när det gäller mobila betalningar.

Nya lösningar i Sydkorea

Mobila betalningar har nått mycket längre i andra delar av världen, berättar Toni T Ahonen, som delar med sig ett exempel från Sydkorea, där telefonen och i synnerhet simkort i viss mån kan användas som ett slags id-kort i ett samarbete mellan den sydkoreanska staten, banker och andra institutioner. Detta gör det möjligt att använda mobilen inte bara som ett betalningsmedel utan även som ett slags id-kort. Du får ett sim-kort, om när du ringer till en bank för att ansöka om ett lån eller ett kreditkort, kollar de helt enkelt om ditt nummer och kan se om du är godkänd för ett kreditkort.

Så matchar du din användarupplevelsen med ditt varumärke

Efter en kort paus fortsätter konferensen med att James McConnell ska berätta om varför företag bör investera i user experience (UX).

McConnell är före detta student på Hyper Island i Stockholm, och arbetar som UX & Interaction-designer på Screen Interaction AB. Företaget tror att man kan förändra och förenkla människors liv genom de olika digitala verktyg som man använder i sin vardag. Ett sätt att kunna göra detta är genom att ha ett genomarbetat UX  för den tjänst man säljer, må så vara till den mobila plattformen eller andra plattformar.

Själva föreläsningen inledds på minst sagt okonventionellt sätt. James McConnell går upp talarstolen, uppenbart nervös, och visar ett par illa formgivna föreläsningsbilder. Efter några mintuer ber McConnell om ursäkt, går av scenen och försvinner ut ur salen. Stor förvirringen utbryter - folk på åhörarbänkarna tittar undrande på varandra. Efter en stund kommer McConnell tillbaka, klädd i kilt. Han visar en bild på skotskt landskap på storduken i föreläsningssalen och säckpipemusik strömmar ur högtalarna. Väl tillbaka vid talarstolen visar McConnell på ett helt annat självförtroende. Poängen med detta tilltag, förklarar McConnell, är han vill peka på hur olika erfarenheter - från hans första, osäkra entré till den andra, mer genomarbetade återkomsten, kan påverka hur åskådarna uppfattar ditt varumärke.

McConnell fortsätter att berätta med vad han tycker är absolut viktigast när det gäller att skapa en god UX : att fokusera på ett användarnas behov och tillföra ett värde. Han nämner svenska Försäkringskassan som ett exempel. Försäkringskassans appar för smarta mobiltelefoner har förändrat hur folk upplever dem och använder deras tjänster. En annan förtjänst av apparna är att Försäkringskassan har slutat tala om sina användare som bidragstagare och istället kallar dem för kunder. 

Nästa exempel handlar om Ericsson och en app som utformades för deras nyhetsbrev av Screen Interaction AB. Appen var starkt inspirerad av Flipboard, och själva dragandet och flippandet av sidorna blev ett incitament för användarna att förtsätta använda appen.

Vidare delger James McConnell tre tips att nå en bra och önskvärd user experience:

1. Story tellning: Postiva känslor kan användas för att skapa en stark upplevelse av appen. Folk älskar att berätta historier, säger McConnell, och påpekar att vi åhörare förmodligen kommer berätta att vi har varit på ett föredrag om UX - istället kommer vi säga att har varit på ett föredrag som hölls av en kille i en kilt, vilket James McConnell bär.

2. Authenticity: Dagarna med ett formellt och officiellt tilltal är över. Det viktigaste är att hitta en ton och tillal som känns rätt för ditt företag. Ett exempel är en dejtingsajt där det mer eller mindre räcker med att ange namn, epost-adress och vad man söker - sedan kan man börja träffa människor på sidan. "När vi går ut på krogen så fyller vi inte i långa formulär innan vi börjar prata med varandra", säger James McConell.

3. The Small Things: Detta gör att appen känns lyxig och genomarbetat. Han visar ett exempel där användarna kan få spela Pong (ett klassiskt dataspel) medan sajten är nere för underhåll. "Se till att fixa de grundläggande funktionerna först. Men när ni gjort det kan lägga tid på att göra användarupplevelsen ännu lite bättre.", fortsätter James.