Segmentet växer så det knakar

Nu har 16 procent av alla amerikaner en AI-högtalare

Det är fortfarande svårt att få tag på en AI-högtalare i Sverige. Men i USA fortsätter segmentets segertåg med stormsteg. Var sjätte amerikan har nu en AI-högtalare i sitt hem, visar färska siffror.

Publicerad Uppdaterad

Det är NPR och Edison Research som ligger bakom de färska siffrorna som baseras på telefonintervjuer med 1 010 personer, något som förvisso innebär ett tämligen tillförlitligt underlag men inte nödvändigtvis speglar verkligheten exakt. Men runt 16 procent av den amerikanska befolkningen äger i dagsläget en AI-högtalare, vilket innebär att segmentet ökat med 128 procent sedan i januari förra året. Marknadsledare är föga förvånande Amazon och Google, vars Echo- och Home-produkter finns hos 15 procent av den totala amerikanska befolkningen. Resterande varumärken får alltså dela på en ynka procent.  

Används för streaming och styrning

I undersökningen har man även tittat närmare på hur man använder sina AI-högtalare, och det visar sig att streaming av musik samt styrning av uppkopplade produkter för det smarta hemmet är de vanligaste anvädningsområdena i dagsläget. Det visar sig också att användarna tenderar att nyttja sina AI-högtalare mer med tiden, något som indikerar att konceptet kräver en viss tillvänjning. De enheter som man använder mindre efter att ha investerat i en AI-högtalare är enligt de amerikanska användarna primärt radio-apparater och smartphones. Här i Sverige tycks vi dock få vänta på det stora genomslaget för AI-högtalare, något som har många anledningar, men kanske primärt att hårdvaran är rätt svår att få tag på i dagsläget. 

Källa