Kronaby bakom kulisserna

Reportage: Så skapades svenska smartklockan

Kronaby gör en ny typ av smartklocka som framförallt syftar till att förenkla vardagen. Vi har besökt den svenska smartklocketillverkaren i Malmö.

Publicerad:

10 nov 2017 - 16:44

Uppdaterad:

13 nov 2017 - 09:36

Att vara klocktillverkare med Sverige som hemmaplan är inte helt unikt. Svenska klocktillverkaren Kronaby utgår dock från en klassisk klockdesign och adderar smarta uppkopplade funktioner och mobilkoppling till både Android-mobiler och Iphone. 

Jag tog mig till huvudkontoret i Malmö för att få höra hur man skapar en annorlunda smartklocka och bland annat hur man gör för att trots de smarta funktionerna lyckas få en klocka med batteritid på två år.

I skuggan av Turning Torso

Innan jag besöker Kronabys huvudkontor i skuggan av Turning Torso i Malmö ser jag naturligtvis till att fräscha upp min egen uppfattning om deras klocka. Jag har provat den tidigare, men testar ständigt olika klockor och vill uppdatera mina intryck. Intrycket jag får är även denna gång väsensskilt från hur jag upplever andra smarta klockor. För det första är den så traditionellt snygg att ingen utöver den som bär klockan identifierar den som något annat än en vanlig traditionell klocka. Det är nog främst utseendet på klockan som lockar köpare till Kronaby och det är funktionerna man sedan upptäcker som har potential att göra köparen till en trogen användare. Jag upplever att den hårda prioriteringen som bara släpper igenom ett fåtal aviseringar gör att klockan lyckas undvika att bli ett störmoment och istället låter mig fokusera på det som verkligen är viktigast. Jag saknar definitivt en skärm i klockan, men lär mig samtidigt ju längre tid jag använder klockan att uppskatta den prioriteringen.

mats larsson kronaby

Mats Larsson är produktansvarig på Kronaby som nu har 33 olika klockmodeller i sitt utbud. Mats har liksom många andra av de anställda ett förflutet på Sony Mobile i Lund.

– Vi gör helt enkelt den klocka vi själva vill bära, säger Mats Larsson som är produktansvarig och liksom många av de övriga medarbetare jag träffar på plats har lång erfarenhet från Sony Mobile i Lund. 

Familjär stämning

När jag besöker Kronaby, eller Anima som bolaget bakom Kronaby-klockorna heter, slår jag mig först ner i receptionen för att vänta. Bolaget är fortfarande ganska litet med ett 70-tal anställda i stora lokaler som skulle kunna rymma betydligt fler än så. När jag väntar skyndar olika anställda på väg till olika möten förbi, men de hejar alla vänligt på mig, vilket ger känslan av just ett litet företag där fortfarande alla känner alla. 

Jag tas emot av Henrik Telander som är utvecklingschef och därmed har ansvar för allt från mjukvaruutvecklingen med appar och molntjänster till hårdvaran med mekanik, antennteknik, batteri och annat som i slutänden utgör själva klockan.

henrik telander kronaby

Henrik Telander är utvecklingschef på Kronaby.

I lokalerna som sträcker sig över ett helt våningsplan i huset i Malmös Västra hamn finns allt från mjukvaruutveckling och design till kvalitetssäkringslabb, och trots att den huvudsakliga produktionen sker i Kina finns även en produktionslina i lokalerna i Malmö så att Anima kan göra klockor på plats i Sverige. Här kan man tillverka prototyper och mindre serier klockor i upplagor om mellan 100 och 200 klockor. De slutsatser man drar här kan man sedan föra vidare till den mer storskaliga tillverkningen, som sker i Kina.

Tre områden i fokus

De tre områden som Kronaby fokuserar på, får jag berättat för mig, är att klockorna ska vara snygga, att du aldrig ska vilja eller behöva lägga ifrån dig dem och att de ska vara selektiva i vad de upplyser dig om och alltså inte vara en ren spegling av telefonen som många smartklockor är idag.

Den första punkten, utseendet, att klockorna tar avstamp i traditionell klockdesign, gör att de aldrig ska kännas som en dator på armen utan mer som ett smycke, en accessoar, än en teknikpryl. Batteritiden på hela två år gör ju att du aldrig behöver ta av dig klockan, något som du snabbt tvingas till när batteriet i en vanlig smartklocka måste laddas efter ungefär en dag.

Pål Borge, Kronaby

VD Pål Borge, här till vänster i bild, startade bolaget bakom Kronaby för lite mer än två år sedan.

Jag frågar om Anima, bolaget bakom Kronaby, är ett teknikbolag eller om det i själva verket kanske mer ska ses som något helt annat.

– För oss är tekniken ointressant att prata om. Kronaby handlar om att förenkla och att hjälpa dig hålla kontakten med människor, säger VD Pål Borge som även är en av fyra grundare till bolaget.

Gamla Sony-kollegor

Det var våren 2015 som han tillsammans med tre före detta kollegor från Sony Mobile i Lund påbörjade arbetet med att söka finansiärer och relativt snabbt hittade kinesiska Goertek. Den första september flyttade de fyra grundarna in i de nuvarande lokalerna och sedan dess har det gått snabbt. Antalet anställda ökade snabbt och många av dem kom liksom de fyra grundarna från Sony Mobile som samtidigt drog ner på antalet anställda.

Från start var bolaget mest av allt samlad kompetens inom produktutveckling och uppkopplade prylar och det var först lite senare som man bestämde sig för att man skulle starta ett eget klockvarumärke, sälja egna produkter till konsumenter och att man skulle lansera det under det egna varumärket Kronaby.

– Ja, om vi ska vara ärliga så gick processen väldigt snabbt, säger VD:n Pål Borge när han minns tillbaka.

Kronaby tidiga skisser

De första skisserna Kronaby tog fram har stora likheter med vad vi ser idag.

Från våren 2015 när de första stegen togs gick det alltså bara knappt två år innan Kronaby lanserade sina fyra första klockmodeller i sammanlagt 24 olika varianter. Vägen fram till lansering innebar att man utmanade den traditionella klockbranschen genom att introducera sanningar från mobilindustrin.

Pål Borge säger att man med lägre ambitionsnivå egentligen ganska enkelt hade kunnat etablera sig som ny klocktillverkare genom att köpa färdiga urverk, eller movement som man kallar det i klockbranschen, och sätta sitt namn på klockan. Det är så som många modehus med egna klockor gör, men det är inte så Kronaby valt att göra.

– När vi presenterar klockan för distributörer och andra frågar de ofta vilket movement som sitter i klockan. Eftersom det här handlar om en uppkopplad klocka har vi utvecklat vårt helt egna uppkopplade urverk och när vi berättar att det sitter ett Kronaby-urverk i klockan är det tydligt att det väcker mycket uppmärksamhet.  

Kronaby tillverkning Malmö

Kronaby har kvalitetstester och en liten tillverkning i Malmö.

Lockar från flera läger

På Kronaby drar de slutsatsen att de lockar kunder både från tidigare smartklockeanvändare och från de som tidigare haft ett traditionellt armbandsur.

– Det finns inte så mycket tillgängliga siffror om det här, men visst har det funnits en viss besvikelse bland kunder som har köpt en smart klocka men sedan slutat använda den efter ett par månader när nyhetens behag lagt sig, säger VD Pål Borge.

Han berättar att han själv äger en sportklocka och använder den när han tränar, men att en Kronaby-klocka sitter på hans handled de övriga 23 timmarna på dygnet. 

Tillverkning på plats i Malmö

När jag tillsammans med utvecklingschefen Henrik Telander går en rundtur i Kronabys lokaler i Malmö ser vi gott om högteknologisk utrustning. Det är certifieringsutrustning, 3D-skrivare för att göra enklare prototyper, flera olika maskiner där man kvalitetstestar nya klockor, exempelvis en tumlingstunna för att testa hållbarhet och en annan där man utsätter klocka och armband för solstrålning motsvarande flera års normal användning. Genom att fästa ett kopparband runt klockans läderarmband kan man här jämföra färgskiftningar som solstrålningen kan ge upphov till men trots mängden strålning som klockan har utsatts för syns ingen skillnad, vilket gör att klockan alltså klarat kvalitetskollen.

Kronaby tillverkning Malmö

Kronaby har tillverkning av klockor i Malmö för att kunna göra mindre serier och prototyper, men huvuddelen av tillverkningen sker i Kina.

Centralt i den tekniska utvecklingen av Kronabys klockor har batteritiden varit och här märks tydligt att självförtroendet är gott. Med den gemensamma erfarenheten från Sony Mobile så har teknikerna på Kronaby arbetat med bluetooth sedan innan tekniken ens fick sitt namn. Genom att låta klockan gå ner i viloläge så ofta det går minimeras strömåtgången och det gör tillsammans med ständiga prioriteringar att man kan ha så bra batteritid.

Stoltheten går inte att ta miste på när vi pratar om det här området och kanske sammanfattas det bäst av produktchefen Mats Larssons slutsats:

– Jag vet att vi är bäst. Det känns gött.

Omfattande kvalitetstester

Kronaby har utvecklat sin plattform själva och centralt har hela tiden varit batteritid, i varje steg av utvecklingen. En del i det är att välja rätt batteri. För att göra det har Kronaby gjort och fortsätter att göra omfattande tester. Genom att testa ett stort antal olika batterier och dessutom testa ett och samma batteri i flera olika klockor med mätcykler som genererar hundratusentals mätpunkter har man bra beslutsunderlag för att göra det bästa valet.

kronaby testas

När Mobil är på plats hos Kronaby testas en ännu inte lanserad klocka i labbet.

Hand i hand med strävan efter att erbjuda så bra batteritid som möjligt finns tankarna om vilka funktioner man vill erbjuda och hur de ska förklaras för användaren. Här skiljer sig Kronaby en hel del från den vanliga smartklockan. Om viljan fanns där skulle de mycket väl kunna kasta in en rad nya sensorer och annan teknik i klockorna, men det är inte den vägen Kronaby vill ta. 

– I inledningen tittade vi på möjligheterna att göra allt från den enklaste stegräknare till en uppkopplad klocka med 4G, berättar produktchefen Mats Larsson.

Erfarenhet räcker långt

Han säger också att man under tiden på Sony Mobile var väldigt funktionsdrivna, men att Kronaby handlar om något helt annat och att de inte på samma sätt är med i teknikrejset. Jag undrar hur de inför lanseringen av klockorna kunnat vara säkra på att de är på rätt spår, att det här verkligen är den klocka många konsumenter vill ha. Istället för stora marknadsundersökningar och fokusgrupper visar det sig att erfarenhet av produktutveckling i den här kategorin räcker långt. Mats berättar att de visst har tagit till sig av synpunkter utifrån men att den egna känslan för produkten räcker långt och ofta är starkare än de slutsatser man kan dra av kundundersökningar. 

Klocka tillverkning

Här visas några steg i tillverkningen från anonym metallring till allt mer färdig klocka.

Den sista nöten som teamet bakom klockan knäckte var, berättar Pål Borge, gränssnittet och hur klockan skulle fungera tillsammans med appen som finns för både Android och Ios. Efter att ha visat en tidig version av appen för flera olika specialiserade gränssnittsbolag fick man skoningslös feedback vilket gjorde att man gick tillbaka till ritbordet. Från början var designen av appen mer traditionell med rullgardinsmenyer och flera nivåer medan appen som den ser ut idag presenterar mer av innehållet direkt och låter dig se allt som händer direkt i appen utan att du behöver titta på klockan för att få en bekräftelse på att inställningarna du gör faktiskt har genomförts. I det här steget adderade man animationer till gränssnittet i appen och förlitade sig mer på att jag som användare ska dra och släppa för att göra inställningar, vilket visade sig fungera bättre än text och val i flera steg.

Det som var för tekniskt i appen tog man helt sonika bort för att det visade sig vara för svårt att förklara på ett enkelt sätt.  

Kronaby App

Appen styr de smarta funktionerna i klockan.

På vägen var man även tvungna att bestämma de termer man använder för olika funktioner. De funktioner man kan tilldela klockans sekundära visare kallas till exempel för komplikationer och där kan man välja mellan bland annat stegräknare, timer eller att visa tiden för en annan tidszon.

Apputveckling internt och på uppdrag

På Kronaby sker utvecklingen av Android-appen helt internt medan man för Ios-appen tar hjälp av en extern partner för utvecklingen, även om man även där har en del kompetens internt. De två olika operativsystemen som Kronaby har stöd för tillåter båda lite olika saker. Android uppfattas ju i hög grad som lite öppnare än Ios, men det finns för- och nackdelar med båda och flera saker som det ena systemet tillåter, men det andra inte klarar av. Här har Kronaby valt att samordna funktionerna och valt bort det som inte går att genomföra på ett smidigt sätt i både Ios och Android. Kronaby har även samarbetat med högskolorna i Lund och Malmö så att studenter har kunnat göra sina exjobb på bolaget, något som vid flera tillfällen lett till att studenter sedan fått fortsatt anställning.  

anima ab

Anima AB heter bolaget bakom Kronaby-klockorna och kontoret ligger i skuggan av Turning Torso i Malmö.

Att klockan skulle vara kopplad till mobiltelefonen var alltid centralt under hela utvecklingen och syftet var alltid att låta användarna vara uppkopplade, men utan att vara stressade. Det handlade alltså ständigt om att skala bort snarare än att addera funktioner. Med ett sådant fokus skiljer sig Kronabys fokus från de konsumentelektronikbolag som gör smartklockor och lanserar nya versioner varje år med snäppet vassare teknik och med några ytterligare funktioner och sensorer adderade.

– Klockan vi skapar måste hålla över tid och vi står utanför processor- och teknikrejset, säger utvecklingschefen Henrik Telander.

I klockan sitter en enkel processor och det mesta som händer sker istället i telefonen eller i Kronabys molnbaserade backendsystem. Tanken är alltså att du till exempel ska kunna ge bort en Kronaby-klocka i studentpresent och vara förvissad om att den behåller sin relevans i tio år och inte som dagens mobiltelefoner ska bytas ut efter två eller tre år. 

Två hemmamarknader

För Kronaby är den svenska hemmamarknaden viktig, men även Kina som är något av bolagets andra hemmamarknad eftersom man har kinesiska ägare. Frågar man finansiärerna så är deras mål att Kronaby ska vara en av de bästa inom uppkopplade enheter och driva den kategorin av produkter. 

VD Pål Borge ser 2017 som lanseringsåret och är medveten om att man fortfarande har mycket kvar att bevisa. Han vill inte prata några försäljningssiffror, men säger att de givetvis behöver sälja fler klockor än de gör idag. Samtidigt tycker han att det är för tidigt att dra slutsatser. Han säger att det som ny tillverkare tar ett år att bara sätta namnet och ytterligare flera år att etablera sig på marknaden. 2018 och 2019 är alltså fortfarande år då Kronaby ska satsa på tillväxt och att etablera sig som klocktillverkare.

– Idag skulle jag säga att vår bransch är som elbilsbranschen ungefär, eller till och med mera omogen. Ska jag köpa en ny bil idag överväger jag möjligen en elbil, men förmodligen är det först vid nästa bilbyte jag verkligen slår till om utvecklingen fortsätter.

Positivt mottagande

Den feedback man hittills fått från kunder säger man i alla fall är positiv. Kvalitetsproblemen är mycket få baserat på de kundkontakter man får till sin kundtjänst och enligt enkäter man gjort med befintliga kunder är många nöjda med sin klocka. Återkopplingen från återförsäljare säger man också har varit positiv. Kronaby har valt att undvika försäljning via elvaruhusen och säljer istället sina klockor via traditionella urmakare men även via e-handel och den egna hemsidan. När man som uppkopplad klocka tar plats i skyltfönstret hos en traditionell urmakare ska både försäljarna och i andra steget de potentiella kunderna utbildas. Jag frågar om det har gått smärtfritt och ett kort skratt från både utvecklingschef och produktchef låter mig ana att det fortfarande finns en del utmaningar på det området. Pål Borge förklarar:

– Det finns en stor nyfikenhet och absolut en öppenhet men eftersom vi representerar en ny kategori produkter så finns ett utbildningsbehov. Traditionella klockor vet alla precis vad det är, men att förklara fördelarna med hybridklockan kräver lite mer.

Säljs i 300 butiker

Idag finns Kronaby representerade i 34 länder. Viktigast är Europa med Sverige i täten, samt Storbritannien, Japan och USA eftersom det som slår igenom där ofta har potential att spilla över även till andra länder. Man finns i fysiska butiker i 20 länder och i övriga via e-handel, men i USA, Storbritannien och Sverige har man egen säljpersonal. Totalt finns Kronaby-klockorna i 300 butiker och man är till exempel på plats hos de stora klockkedjorna på den svenska marknaden. Där försöker man visa tydligt att Kronaby trots det traditionella utseendet verkligen är en uppkopplad klocka och det signaleras bland annat genom att man tillsammans med klockan visar en mobil i någon form. Med Kronaby-klockornas traditionella klockutseende är det inte ens alla klockdistributörer som direkt inser att klockan är uppkopplad till din mobiltelefon och efter att ha tittat på klockan har det hänt att även de har frågat ”Är ni säkra på att det här är en uppkopplad klocka?”.

Målgruppen för Kronabys klockor är relativt bred och även om det finns en liten topp mellan 30 och 40 år attraherar klockan många användare som är yngre och äldre än så. De mest inbitna tekniknördarna räknas dock troligen bort ur målgruppen liksom de som är särskilt intresserade av mekaniska klockor, men kvar blir en stor grupp vanliga människor med aktiva liv, kanske en karriär i full fart och med många kontakter.

Eftersom app och mobiltelefon används när klockan ska aktiveras för första gången ges Kronaby möjlighet att få en värdefull inblick i användare och målgrupp.

På en skärm på huvudkontoret får jag till exempel i realtid se på en världskarta var nysålda klockor aktiveras i form av land och klockmodell.

VD Pål Borge berättar att han till och med har sett till att han får en vibraton i sin klocka varje gång en ny order kommer in.

Arbetet efter den stora premiären

Med 33 olika klockor till försäljning jobbar bolaget nu parallellt med produktutveckling och försäljning, men man är noga med att inte göra de befintliga modellerna inaktuella. Idag får jag veta att produktutvecklingen mest handlar om att täppa till vad de ser som gap i det egna produktutbudet. Jag får till exempel frågan vilken av Kronabys klockor jag själv hade valt och när jag svarar att det skulle vara en kombination av flera olika modeller får jag ett leende till svar tillsammans med uppmaningen att hålla ögonen öppna kring kommande produktlanseringar.

 Jag är givetvis intresserad av vad som kan bli nästa steg och får höra att det finns en lista med egenskaper som inte kom med i den första releasen, men som man nu arbetar med att få med i kommande klockor man tänker släppa. När jag frågar om detaljer, vad det kan handla om får jag dock mest vaga beskrivningar om mer effektiv produktion, att man kan göra klockorna lite mindre skrymmande och så vidare. En tydlig utveckling är att det nämns möjligheten att addera någon typ av skärm till klockan, som ju i dag saknar det, men det verkar ligga längre fram i tiden om det ens kommer ske.

Smygtitt på nästa klocka

En liten inblick får jag i alla fall i vad som komma skall från Kronaby. När vi går runt och ska ta bilder från tillverkningslinjen och de andra avdelningarna på företaget ligger plötsligt en klocka framme som jag inte känner igen från sortimentet som idag finns till försäljning. Efter att tidigare under dagen ha frågat upprepade gånger om vad som kan vara nästa steg för bolagets produkter är det givetvis spännande att få se en ännu icke lanserad produkt, men jag får lova att inte beskriva vad jag sett och att ta bilder av den ännu icke lanserade produkten är uteslutet.  

Även avancerade funktioner

Bland de mer avancerade funktioner som Kronabys klockor erbjuder redan idag är kopplingen till tjänsten IFTTT. Den utelämnades medvetet när klockorna lanserades våren 2017 eftersom den kräver lite mer av användaren. IFTTT är en förkortning av frasen ”If this then that” och låter dig sammankoppla olika uppkopplade tjänster. För den som inte är så tekniskt bevandrad kan det låta krångligt, men den öppnar en hel del möjligheter och låter till exempel användaren styra hemmets belysning via klockan, eller skicka din nuvarande position till en förbestämd mottagare varje gång du trycker på en av klockans knappar. 

En funktion som liksom IFTTT kanske riktar sig till en mindre del av Kronabys större målgrupp är det man kallar för Kronaby Friend. Det är en separat app som dina kontakter kan ladda hem till sina egna telefoner och som sedan gör att de kan följa din position. Tanken är bland annat att klockans bärare ska kunna känna sig trygg i och med att kompisen som får dina positionsrapporter kan agera som en virtuell följeslagare. Funktionen, berättar teamet på Kronaby, har också tydliggjort att olika användare har olika behov. I Singapore där säkerheten på väg hem efter en sen kväll inte är ett problem används funktionen i andra syften.

Många arbetade timmar

När teamet jag pratar med får berätta om hur resan med Kronaby varit fram till idag slås jag av hur smärtfritt allt verkar ha gått. Det var ett redan sammansvetsat team som kom till Kronaby från Sony Mobile och även om antalet anställda med andra kompetenser sedan dess har anslutit verkar motgångarna, i alla fall de jag får kännedom om, varit mycket få.

– Visst har det varit hårt jobb, det har varit många timmar, men vi har aldrig under resans gång tvivlat på om vi skulle lyckas, säger Pål Borge.

Han säger vidare att det fanns ett tillfälle då en av bolagets underleverantörer inte kunde leverera vad de lovat, något som tvingade Kronaby att skjuta fram lanseringsdatumet, men det verkar ändå inte vara något som verkligen inneburit problem. I efterhand har teamet insett att man som nykomlingar i klockbranschen inte alltid knackat på rätt dörr när man valt samarbetspartners och underleverantörer och det är framförallt det man tror sig kunna rätta till när man nu har mer erfarenhet. 

– Sanningen är nog att vi har de flesta potentiella besvikelserna framför oss, påpekar VD:n Pål Borge och säger att det bolaget hittills åstadkommit är saker de alla har erfarenhet av och kan sedan tidigare. De främsta utmaningarna ligger alltså i framtiden.

Hjälp av konkurrenterna

Han nämner som en risk att en omvälvande teknikutveckling gör det svårare för klockorna att koppla upp sig mot framtidens mobiltelefoner, men verkar inte se det som en stor risk. Oavsett är det något man har ögonen på. I takt med att försäljningen fortskrider blir det även viktigt att säkerställa att man hittat rätt distributörer och återförsäljare på de marknader man går in i. Här har bolaget hjälp även av konkurrenter eftersom man har en dialog och hjälper varandra på vissa områden där det behövs. Har ett annat klockbolag till exempel positiva erfarenheter av en viss underleverantör eller distributör kan man diskutera detta tillsammans och dra nytta av varandras erfarenheter.

När jag efter en hel dag av rundvandring och möten hos Kronaby ska lämna kontoret ser jag hur det dukas upp mousserande vin och tårtor i det stora samlingsrummet innanför receptionen och allt fler anställda strömmar till för att ansluta till festen. Vad det är man firar får jag ingen klarhet i, men det visar sig kanske inom kort när Kronaby lanserar nästa generation av sina uppkopplade klockor.

.

.

408180951112_10155705959886113
 

.