"Sänk priserna, Samsung och LG"

I Sverige kämpar koreanerna LG och Samsung efter hemmadrakarna Nokia och Sony Ericsson. Mångårige branschanalytikern Bengt Nordström råder dem att sänka priserna eller satsa på spjutspetsteknik.

Publicerad Uppdaterad

LG och Samsung möter en vikande efterfrågan, medan Nokia, Sony Ericsson och Motorola har medvind. Lösningen för de båda koreanska företagen är enligt Bengt Nordström att antingen satsa på billiga modeller och på det sättet sälja telefoner i stora upplagor alternativt att satsa på nya tekniker tidigare än andra tillverkare.

Nokia har storleken som gör att man kan tjäna bra med pengar på sin bredd. Motorola har haft stora framgångar med sin Razr och de framgångarna ser ut att fortsätta. Sony Ericsson har framgångsrikt satsat på musik- och kameramobiler.

Bengt Nordström anser att Samsungs och LG:s förlorar på att inte skilja ut sig i mängden. De har också misslyckats med att skapa starka varumärken. Det är i en intervju med nyhetsbyrån Reuters som Bengt Nordström talar om de båda koreanska tillverkarna. Även analytikern Neil Mawston kommer till tals:

- De två senaste trenderna inom gsm är supertunna mobiler och smartphones, säger han. Samsung misslyckades med båda trenderna och har inte råd att missa nästa.

Enligt Mawston kämpar LG med en begränsad distribution för sina gsm-telefoner och man lider också fortfarande av att man var sena in på gsm-marknaden.

Analytikerna tycks vara eniga om att framgångsreceptet för de båda koreanerna är att satsa på antingen mobiler med ny teknik, eller att satsa på enklare mobiler och få en större volym.

I kommande nummer av Mobil testar vi LG:s KG920, kameramobilen med fem megapixel. Ett steg i rätt riktning om man får tro analytikerna?