• Mobilen är vår tids viktigaste ägodel. Enligt studien ”Svenskarna och internet 2016” spenderar den genomsnittliga svensken nio timmar i veckan med att surfa med mobilen. Trenden är tydlig, vi använder mobilen oftare och dess betydelse ökar.

Efter blixtsuccén

Utvecklare tog bort populär adblocker-app

Peace, som snabbt blev en av de populäraste annonsblockeringsapparna i App Store, har nu stoppats av utvecklaren. Orsaken: ”Det känns bara inte bra”.

Publicerad:

21 sep 2015 - 05:00

Uppdaterad:

21 sep 2015 - 05:00

En av nyheterna i Ios 9 är möjligheten att blockera annonser i webbläsaren Safari med hjälp av så kallade annonsblockerings-appar.

När Apples nya system släpptes i mitten av förra veckan blev följden att flera adblocker-appar snabbt klättrade mot toppen i App Store.

En av de som blev mest populära var Peace, som hann nå förstaplatsen i USA och plats tre i Sverige för betalappar innan utvecklaren Marco Arment plötsligt bestämde sig för att stoppa försäljningen och dra tillbaka den, bara två dagar efter att appen släppts i App Store.

Anledningen, skriver Arment i en uppmärksammad bloggpost, är att succén med Peace helt enkelt inte känns bra, eftersom appen ”skadar många som inte förtjänar det”. 

Exakt vilka Marco Arment syftar på framgår inte, men en tolkning är att han skriver om några av de mediebolag vars intäkter hotas av Peace och liknande appar.

Arment har tidigare försvarat användningen av adblockers genom att jämföra påträngande annonser i mobilen med pop up-reklam från internets barndom.

I sin bloggpost står han fast vid den ståndpunkten, men säger samtidigt att han inte längre ser appar som Peace som det bästa sättet att motverka den sortens av mobilannonsering.

.

.

 

.