Nyskapande från legend

Speltips: The Trail

Legendaren Peter Molyneux är tillbaka med ännu ett originellt spel.

Publicerad Senast uppdaterad

Peter Molyneux har varit aktiv som datorspelskonstruktör sedan 80-talet, och ligger bakom genuint innovativa spel som Popolous, Dungeon Keeper och Fable, men också kontroverser som Godus, där man inte levde upp till sina crowdfundingåtaganden, och blåste tävlingsvinnare.

I det nya spelet The Trail behöver du i alla fall inte oroa dig för att betala för något du inte får, det är gratis med in-appköp, och det tar ett tag innan du ens stöter på nån anledning att betala för något. Och det är återigen en genuint nyskapande spelidé.

Du är en kolonisatör som just har anlänt till Nya Världen (observera att detta är en fantasymiljö inspirerad av kolonisationen av Amerika och Vilda Västern) och ska bege dig till en dal där du hoppas kunna slå dig ner och starta ett nytt liv. Så långt inte helt olikt andra bygga-spel, men det som är originellt är att vandringen dit är en stor del av spelet (men, återigen originellt, inte hela spelet). Du behöver vila dig och äta för att inte få slut på energi, samtidigt som du lär dig tillverka varor på vägen och väljer vilken typ av nybyggare du ska specialisera dig på att vara.

Resultatet blir lite som en korsning mellan The Sims i västernmiljö och en endless runner, både tematiskt, i utförandet och i komplexitetsnivå. När du väl anländer till din stad i vardande inträder dessutom onlinerollspelsaspekter. Gillar du rollspel där du bygger en karaktär över tiden är det här spelet definitivt värt en titt, även om du får ha lite tolerans för buggar i det här stadiet.