Mobil spår framtiden

2014 i spåkulan - Del 2

Förväntningarna inför 2014 är många: Vad har tillverkarna på lagret? Vilka tjänster slår igenom? Hur utvecklas priserna? Mobilredaktionen tittar här i spåkulan och ger sin syn på vad vi tror kommer att hända under 2014 i en artikelserie i två delar.

Publicerad Senast uppdaterad

6/ Högre prestanda

Apple lanserade Iphone 5S med A7-processorn som har 64-bitarsarkitektur. Arkitekturen ger en prestandaökning när appar optimeras för just 64 bitar, vilket Apple gjort med de egna apparna. Många tillverkare sägs planera att använda en 64-bitarsarkitektur i vissa enheter under 2014 (notera att det inte är Apple utan Huawei som var först med det, med Ascend D-serien). ARM jobbar dessutom redan med nästa steg: en 128-bitarsprocessor. Återigen kan man räkna med att 64-bitarstrenden ger en prestandaökning men det är helt beroende av att apparna optimeras, vilket i Androids fall kräver åtaganden från varje enskild tillverkare, och från Google vad gäller Googles egna appar. Det är med andra ord en hel del som måste falla på plats. Men funkar det öppnar det dörren för nya typer av minnesintensiva enheter och applikationer.

7/ Blyg tillväxt av nya plattformar

Törs vi tro på ett genombrott för nya plattformarna Tizen, Firefox OS, Ubuntu och Sailfish under 2014? Inte riktigt ännu. Befintliga plattformar som Windows Phone och Blackberry har redan svårt att på riktigt utmana de dominerande systemen Android och Ios, trots finansiella muskler, en befintlig kundbas, ett komplett produktsortiment samt tillgång till såväl utvecklarcommunityn som appar. Allt detta krävs för att en ny plattform ska kunna växa. Tizen och Firefox OS står sig, tack vare stödet från Samsung respektive Mozilla och erfarenhet från plattformsutveckling och utvecklarstöd, bättre än Sailfish och Ubuntu i sammanhanget. Något framsteg kan vi räkna med under 2014 men ett massmarknadsgenombrott blir nog aktuellt först under 2015 eller 2016.

8/ Uppköp i luften

Konsolideringen i mobilbranschen inleddes under 2013 i och med att Microsoft köpte upp Nokias affärsområde för mobila enheter och tjänster. Nokia hade helt enkelt inte de finansiella musklerna för att på egen hand driva tillväxten av Windows Phone som tredje smartphone-plattform. Om Microsoft, som numera har full kontroll på både hårdvaran och mjukvaran, lyckas få plattformen att fortsätta växa återstår att se. Att få distributionen rätt kommer att vara en nyckelfråga. En ännu större osäkerhetsfaktor kan själva integrationen bli med två riktigt stora verksamheter med olika kulturer. Microsofts köp av Nokia är sannolikt bara början på konsolideringen i branschen: Blackberry, som länge varit till salu, säger sig nu vilja fortsätta växa på egen hand. Det är dock osäkert hur det går med tanke på hur svåra de gångna tre åren varit. Detsamma gäller en rad Android-tillverkare. Bland dessa lyckas endast Samsung få lönsamhet på tillverkningen medan Sony i alla fall gjort stora framsteg under 2013. Mest osäkert är det för HTC som kvartal efter kvartal drabbats av stora förluster, detta trots att i synnerhet flaggskeppet HTC One mötts av positiva recensioner i teknikpress. 

9/ Snabbare men dyrare surf

2013 var året då 4G fick sitt riktiga genombrott i Sverige och tillväxten spår vi kommer att fortsätta under 2014. Det gäller framför allt för att näten fortsätter att byggas ut och att 4G numera ingår i de vanliga surfabonnemangen. Men ju mer data man får desto mer surfar man och det samtidigt som man ringer och sms:ar mindre. Detta måste operatörerna kompensera för på något sätt. Under 2013 lanserades ett flertal nya abonnemangsformer med inkluderade surfpotter, sms och samtal. Fler sådana lär det bli under 2014. Vad det innebär för konsumenterna är att man betalar en högre summa i fasta avgifter och en mindre i rörliga avgifter. Abonnemang med helt obegränsad surf blir på kuppen sannolikt färre, och dyrare. Vi räknar även med att se fler nischade mobila virtuella operatörer under året, sådana som vänder sig till speciella målgrupper med abonnemang som fokuserar på mobilsurf.

10/ Hälso- och utbildningsappar seglar upp

Inga appar kan konkurrera med spelappar vad gäller såväl nedladdningar som omsättning. Men det finns andra kategorier som växer fort: hälsoappar och utbildningsappar. Både Apple och Google har satsat hårt på utbildningssegmentet – Apple via bland annat Itunes U och även med gruppköp av appar för universitet och skolor, och Google med sina Google Chromebook-datorer. Det här, tillsammans med att allt fler skolor integrerar surfplattor i sin undervisning och att en allt yngre publik använder smarta telefoner och plattor, gör sannolikt att kategorin fortsätter att växa sig ännu starkare under 2014. 

På hälsosidan inleddes en trend de senaste åren, som verkligen fick ett genombrott under 2013: quantified self. Trenden går ut på att man mäter olika saker om ens liv och hälsa: vad man äter, hur fort man springer, men även när man bör ta sin medicin. Trenden har inte bara fått ett genombrott på konsumentmarknaden utan även inom medicin och sjukvård. Tillväxten inom uppkopplade prylar som smarta klockor kommer även fortsättningsvis att bidra till att den typen av appar blir allt fler.