Big in Japan trots trög XR-försäljning

Apples Iphone har en förkrossande marknadsandel i Japan

Trots att det går trögt med Iphoneförsäljningen för Apple på flera håll i världen, så håller man i alla fall ställningarna som den i särklass största leverantören på en marknad, nämligen den japanska.

Publicerad Uppdaterad

Det var inte särskilt länge sedan vi fick veta att flera japanska operatörer tvingats dumpa priserna på den nya telefonmodellen Iphone XR för att få fart på försäljningen i landet. Och Apple har precis som nästan alla andra tillverkare också haft det kämpigt i Japan under det senaste året. Men någon kris kan man knappast karaktärisera det hela som. Färska siffror från analysfirman Canalys visar nämligen att Apple hade en förkrossande marknadsandel på hela 56 procent i Japan under årets fjärde kvartal. Det är en sällan skådad dominans det handlar om. På andra plats kommer den inhemska tillverkaren Sharp, som har en marknadsandel på 9,8 procent. 

Samsung går framåt

På tredje plats hittar man Sony, som har en marknadsandel på 8,6 procent. Först på fjärde plats kommer Samsung med en marknadsandel på 6,2 procent. Men Samsung är också det enda varumärket på smartphonesidan som sett en tillväxt i Japan över året (10,1 procent). Marknaden som helhet minskade med 10,5 procent över året. Det återstår förstås att se huruvida Apple kan hålla konkurrenterna så långt bakom sig i Japan även framledes, men att det råder inget tvivel om att det är långt ned till andraplatsen. I Sverige hade Iphone en marknadsandel på 46 procent så sent som för ett år sedan. 

Källa