-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
600 appar försvinner
Google rensar i sin appbutik

Google är en av många som stör sig på dålig reklam i appar, därför har de tagit bort 600 appar som bryter mot deras regler om störande reklam.
Google har tydliga regler för hur reklam får uppföra sig i appar som ska tillåtas i Google Play. De har även utveckat en AI som ska kunna fånga upp appar som bryter mot deras reklamregler och ta bort dessa. I det senaste svepet försvann 600 appar från appbutiken för att de hade störande reklam. Apparna som togs bort har också plockats bort från Googles tjänster Ad manager och Admob
Men vad är då störande reklam enligt Google? Det är alltså reklam som hindrar eller stör användandet av appen eller som kan provocera fram omedvetna klick på annonser. TIll exempel kan vissa appar ha annonser som dyker upp även när appen är stängd, till exempel när man ska slå ett telefonnummer eller liknande.
Google har också andra regler för reklam i appar, till exempel måste det vara tydligt vilken app reklam kommer ifrån. Reklam får inte dyka upp när skärmen är låst och den måste vara lämplig. Med lämplig menas till exempel att man inte får ha reklam för exempelvis en dejtingsida i en app för barn.