-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Obegränsad speltid
JBL gräsrotsfinansierar solcellsdrivna hörlurar

JBL testar ett nytt och miljövänligt grepp på Indiegogo.
Hifi-märket JBL testar en helt nytt koncept i form av ett par hörlurar som tack vare att de laddar sig själva ska kunna erbjuda obegränsad speltid. Hur det blir med den saken i verkligheten återstår att se, eftersom produkten fortfarande bara befinner sig på prototypstadiet. Istället för att lägga en massa pengar på forskning och utveckling rakt av, så har man nämligen vänt sig till gräsrotsfinansieringssajten Indiegogo, där man nu förhör sig kring intresset för en dylik produkt bland konsumenterna. JBL menar att konceptet är rakt igenom miljövänligt, då hörlurarna laddas med hjälp av solceller, närmare bestämt genom att de är tillverkade i företaget Exegers revolutionerande material Powerfoyle som omvandlar ljuset som träffar ytan till energi. Ett slags solceller, rätt och slätt. JBL uppger att man tagit fram produkten som ett svar på konsumenternas ökade intresse för hållbarhet. Många studsar säkerligen på den formuleringen, med hänvisning till att konsumtion i största allmänhet är grundproblemet när det handlar om miljön. Men det kan ju å andra sidan knappast vara en nackdel att skapa produkter som är lite mer skonsamma ur ett miljöperspektiv. Hörlurarna ska kunna laddas upp av ljus både inomhus och utomhus och det går bra med indirekt ljus likväl som direkt ljus. Namnet på produkten är JBL Reflect Eternal. Kampanjen på Indiegogo pågår fram till den 14 januari, men man har redan passerat sitt mål med 156 procent.