Ska stoppa exploderande mobiler

Nya säkerhetsregler för mobilen vid USA-flyg

Med start idag inför Transportstyrelsen hårdare säkerhetsregler för mobiler och elektronisk utrustning vid flyg till USA.

Publicerad Senast uppdaterad

Som Mobil rapporterade om igår har den amerikanska motsvarigheten till Luftfartsverket, TSA (Transportation Security Administration), infört nya hårdare säkerhetsregler för elektronisk utrustning som tas med på direktflyg till USA. Nu har de nya reglerna börjat gälla också i Sverige, genom påbud från Transportstyrelsen.

De nya reglerna innebär att mobiltelefoner och annan elektronisk utrustning måste kunna slås på för att säkerhetspersonal ska kunna kontrollera dem. Med andra ord kan det bli problem om batteriet är slut. I Sverige påverkas trafiken på Arlanda av de nya reglerna, varifrån åtta linjer med direktflyg till USA avgår. Det gäller flyg med flygbolagen SAS, Delta Air Lines, Norwegian och United Airlines.

Enligt Ulf Wallin, pressansvarig på Swedavia, så kommer säkerhetskontrollerna dock inte att påverka resenärerna särskilt mycket.

– Vi gör bara stickprov så det är inte alla resenärer som kommer råka ut för kontrollerna.

Vad händer om man inte får igång mobilen?

– Då kommer det bli så att man får gå ut igen i hallen och välja att antingen lämna in den på förvaring, eller om man har någon anhörig eller någon kompis som kan ta hand om den. Det går inte att checka in den eftersom det är en säkerhetskontroll där den, om den inte startar, kan vara en potentiell fara. Men vi tror som sagt att väldigt få kommer råka ut för det här.

Enligt Ulf Wallin finns det goda möjligheter att ladda elektroniska enheter på Arlanda inför den extra säkerhetskontrollen, så att mobiler och andra enheter inte ska vägra starta på grund av att batteriet är urladdat.

– Vi ska ordna sladdar för laddning om man inte har med sig det själv, men reglerna börjar ju gälla idag så vi har inte hunnit förbereda oss hundraprocentigt, vi håller på att utveckla rutinerna.

Om någon har gjort sig besväret att bygga en bomb eller liknande i en mobil, är det då inte rätt lätt att också fejka en skärmbild eller liknande för att få en enheten att verka som en riktig mobil?

– Haha, ja, det är ju spekulationer. Det är ju inget som jag kan bemöta utan vi följer Transportstyrelsens regler och normer så det får du ta med dem. Vi följer de säkerhetsinstruktioner vi får av dem.

Mobil ställer samma fråga till Henrik Olars, pressansvarig på Transportstyrelsen.

– Ja det där en teknisk fråga som inte vi kan svara på. Det är nog svårt, det borde kanske nån som är mer säkerhetskunnig svara på helt enkelt. 

Enligt Bo Janzon, sprängämnesexpert och professor i ballistik, kan anledningen till att man från amerikanska myndigheters håll vill försäkra sig om att enheterna går att starta handla mer om explosionsrisken för litiumjonbatterierna i sig än om att man vill kontrollera huruvida det döljer sig vapen och bomber i de elektroniska enheterna.

– Litiumjonbatterier kan explodera om de är urladdade, det är ju det som har hänt med Boeings Dreamliner-plan till exempel. 

Hur stor explosion kan det bli av ett batteri i en mobil?

– Det är väl snarare att det smäller till och sen brinner, men det kan ju ta eld runt omkring så det är väl det som är risken. Det är i alla fall det som är min bedömning att kontrollerna handlar om, men jag vet ju inte hur man har tänkt.

Källa