Ny Ericsson-rapport

Ögonskanning och fingeravtryck hett

Ericsson Consumerlab, som varje år intervjuar över 100 000 privatpersoner i 40 länder, har identifierat tio heta konsumenttrender för 2014 och framtiden. Rapporten visar bland annat ett stort intresse bland konsumenterna för identifiering med ögonskanner och fingeravtryck. Här är hela trendlistan.

Publicerad Senast uppdaterad

– Den viktigaste trenden vi ser är massmarknadsefterfrågan för appar och tjänster i alla industrier och sociala grupper – vilket har potential att grundligt förändra vår vardag, säger Michael Björn, Head of Research på Ericsson ConsumerLab, i ett pressmeddelande.

Även intressant är att så många konsumenter säger sig vara intresserade av att använda ögonigenkänning och fingeravtryck för att identifiera sig. Forskningen visar också att många vill kunna mäta fysisk aktivitet.

Här hittar du hela listan:

Appar förändrar samhället
Smarta telefoner har förändrat vårt sätt att kommunicera och använda internet. Nu går man in i en ny fas där efterfrågan för appar blir generaliserad. Appar blir viktigare än den telefon man använder, enligt Ericsson.

Din kropp är lösenordet
Intresset för biometriska lösningar för att identifiera sig växer. Enligt Ericssons forskning vill 52 procent av smartphone-användare identifiera sig med fingeravtryck istället för med ett lösenord och 48 procent är intresserade av att använda ögonskanning för att låsa upp skärmen. Så många som 74 procent tror på att smarta telefoner med biometriska egenskaper blir vanliga under 2014.

Quantified-self
Ericsson spår att trenden med att man vill mäta fysisk aktivitet via smarta telefoner fortsätter. Enligt forskningen vill 40 procent av smartphone-användare kunna använda sin telefon för att registrera fysisk aktivitet. Och 56 procent skulle vilja använda telefonen för att hålla koll på blodtryck och puls.

Internetuppkopplingen ska fungera överallt
Konsumenterna förväntar sig att internetuppkopplingen bara ska fungera, oavsett var man befinner sig.

Smarta telefoner minskar sociala klyftor
I och med att det numera finns smarta telefoner i alla prisklasser krävs inte dyra enheter (exempelvis datorer) för att koppla upp sig mot internet, vilket gör att alt fler har möjlighet att koppla upp sig. Globalt anser 51 procent av konsumenterna att mobilen är deras viktigaste teknikpryl.

Fördelarna med internetuppkoppling större än oro för privatlivet
Så många som 56 procent av internetanvändarna är oroliga för privatlivet ute på nätet men endast 4 procent säger att detta skulle få de att använda internet mindre.

Video: vi tittar på vad våra vänner rekommenderar
Enligt Ericsson har våra vänner ett stort inflyttande på vilka videor vi tittar på. Cirka 38 procent svarar att de tittar på videoklipp som någon vän rekommenderat.

Konsumenter vill ha koll på sin datakonsumtion
Så många som 48 procent av konsumenterna använder en app som visar hur mycket data de använt. Och 33 procent vill kunna kolla att de fakturerats för rätt mängd data. Konsumenterna vill också veta hur bra uppkopplingen är med 37 procent som använt en app för att kontrollera denna.

Sensorer överallt
60 procent av de svarande tror att sensorer kommer att användas lite överallt år 2016, inom sjukvården, kollektiv trafik, i bilar, våra hem och på jobbet.

TV: Spela upp, pausa, starta om
Konsumenter byter i allt större utsträckning plats och enhet när de tittar på tv.

Vad säger du: känner du igen dig i trenderna?

Källa