Siffror från Digitimes Research

Prognos: Minskad efterfrågan på surfplattor håller i sig till 2023

Segmentet viker, men Apple är alltjämt störst.

Är surfplattans dagar räknade? Nej, sannolikt inte. Men att intresset för segmentet svalnat råder det ingen tvekan om, och enligt en färsk prognos från Digitimes Research så kommer antalet leveranser att fortsätta minska fram till 2023.

Publicerad Uppdaterad

Det är förstås våra allt större telefonskärmar som har gjort att surfplattor kommit att bli allt mindre intressanta för konsumenterna. Och det finns ingenting som pekar på att den här tendensen inte håller i sig i många år framöver. Det hävdar åtminstone Digitimes Research, som i sin prognos förutspår att antalet levererade surfplattor kommer att minska ända fram till år 2023. 

Initial ökning för större plattor

Samtidigt förutspår man dock en intial ökning i en specifik del av segmentet. Enligt rapporten kommer nämligen efterfrågan på surfplattor som är större än 9 tum att växa rejält redan i år, och den utvecklingen fortsätter under 2019. Detta då många som sitter på förhållandevis små surfplattor i dag väljer att uppgradera till större modeller. Men ökningen räcker inte på långa vägar för att kompensera för det allmänna fallet i segmentet, som kommer att pågå med oförminskad takt fram till 2020 då nedgången förväntas bromsa in. Mellan 2021 och 2023 beräknas den årliga nedgången landa på mellan två och tre procent. 

Ökad Apple-andel

Digitimes Research menar att Apple är den enda tillverkare som kommer att ta sig igenom den här perioden av nedgång i segmentet utan att påverkas nämvärt. Detta dels då man säljer förhållandevis stora surfplattor, dels då man anser att produkterna har en längre livscykel än Android-alternativen på marknaden. Det kommer i sin tur att leda till en stadigt ökande marknadsandel för Apple, tror Digitimes Research. 

Källa