Möter utmaningarna med ny strategi

Samsungs enklare telefoner kan bli först med nya funktioner i framtiden

Samsungs mobilchef DJ Koh uppger att den koreanska elektronikjätten överväger att i framtiden förse sina enklare och lite billigare telefoner med nya och spännande funktioner först, innan de kommer till flaggskepps-enheterna.

Publicerad Uppdaterad

Det låter kanske som en konstig strategi, men det finns så klart en viss logik bakom idén med att förse enheter i mellansegmentet med den senaste tekniken först. Samsungs flaggskeppstelefoner är som bekant inte direkt billiga, och därmed är det många unga människor – inte minst så kallade ”millenials” – som inte har råd med dem. Samtidigt är den gruppen mer benägen att använda sig av banbrytande teknik och nya innovationer än andra, menar DJ Koh i en färsk intervju med CNBC.
Nu handlar det förstås inte om någon välgörenhet från Samsungs sida, utan sannolikt om att kinesiska budgetmärken i många delar av världen vinner allt större marknadsandelar med telefoner som är packade till bredden av finesser och funktioner, utan att för den sakens skull vara särskilt dyra. Där vill Samsung förstås få in en fot i dörren i högre utsträckning. Lösningen kan enligt mobilchefen DJ Koh bli att förse Galaxy A-serien med den senaste teknologin först, för att senare rulla ut den till flaggskeppstelefonerna i S- och Note-serien. 

Oklart när man skrider till verket

Det finns inga kända konkreta planer i nuläget, men man skulle förstås kunna tänka sig att Samsung skrider till verket redan med uppföljaren till Galaxy A8. Galaxy A9 och A9 Plus förväntas offentliggöras någon gång framåt slutet av året, för att sedan lanseras under början av 2019. Det återstår med andra ord att se huruvida Samsung väljer att förse de enheterna med nya innovativa lösningar som inte står att finna hos varken Galaxy Note 9 eller S9-enheterna. Och frågan är om det räcker för att Samsung ska kunna hålla emot trycket från kinesiska tillverkare som Xiaomi, Vivo och Oppo när det gäller attraktionskraften bland yngre konsumenter. 

Källa