Mobilbranschen håller på att förändras i grunden, med allt fler webbaserade tjänster som sakta men säkert ersätter traditionella operatörstjänster. Påverkan av Silicon Valley-företag blir än tydligare i Barcelona i år. Det spår Kristian Männik, Vice President Global Sales på CLX Networks, när Mobil Business frågar honom om förväntningarna inför Mobile World Congress.
Även i år kan man räkna med att nya prylar och nya appar får stor medial uppmärksamhet under Barcelona-mässan 25–28 februari. Det är inte så konstigt då det är just dessa som mest synligt påverkar våra liv. Men den viktigaste trenden i Barcelona handlar om något annat, något mer grundläggande, enligt Kristian Männik. Nämligen om den förändring som mobilbranschen genomgått de senaste två tre åren, där icke-traditionella telekomspelare erbjuder webbaserade tjänster, varav vissa direkt konkurrerar med operatörernas egna kommunikationstjänster. Den trenden blir än påtagligare i år med allt större fokus på de så kallade over-the-top-spelarna, OTT. OTT-spelare, som exempelvis Google, Facebook, Viber eller WhatsApp, erbjuder kommunikationstjänster över internet istället för över telekominfrastruktur.
– Silicon Valley påverkar branschen mer än någonsin förut och dessa OTT-spelare introducerar fler disruptiva lösningar. Förändringen från telekom-baserad teknik till IP-baserad teknik är ett stort pågående teknikskifte. Ett helt nytt ekosystem håller på att byggas upp, säger Männik.
– Mobila nätverksägares grossistverksamhet blir en viktig affär för dem. Fler öppnar sina application programming interface, API, till företag och virtuella operatörer.
Ett tecken på att branschen mognar är att tjänster och lösningar, istället för teknik, får mer uppmärksamhet, även om man kan räkna med en hel del diskussioner kring exempelvis Long Term Evolution, LTE, enligt Kristian Männik.
Förändringen i telekombranschen innebär även att traditionella operatörer, som utmanas av nya typer av aktörer med disruptiva lösningar som exempelvis it-, moln, utvecklarföretag – men även tillverkare vill vi lägga till – behöver omvärdera vilka typer av tjänster de erbjuder.
– Operatörerna är fortsatt väldigt lönsamma, men det blir allt mer fokus på den totala ägandekostnaden, alltså cost of ownership, eftersom många operatörer inte har ett växande antal abonnenter, utan behöver erbjuda samma tjänst som tidigare men göra det smartare, säger Kristian Männik.
Skriv ut din presentation
Vilka handfasta råd skulle du ge någon som för första gången deltar i MWC?
– Boka möten i förväg! Det sker mycket nätverkande både dagtid och kvällstid, ta med många visitkort och skriv ut din Powerpoint-presentation.