Ökad försäljning

Sonys mobiler fortsatt på plus

Efter en rad svåra år ser både försäljning och resultat mer stabilt ut för Sonys mobiltelefoner.

Publicerad Senast uppdaterad

Just nu är det fokus på Apples kvartalsresultat, men att Apple gör ett något bättre kvartal än väntat under den period precis innan man lanserar nya Iphones då försäljningen är som långsammast känns inte särskilt avgörande för mobilmarknaden, så vi har i stället tittat på Sonys resultat.

Sonys mobilverksamhet har omstrukturerats och genomgått nedskärningar efter många års kräftgång, men nu ser i alla fall verksamheten ut att ha stabiliserats. Mobildelen gjorde en vinst under kvartalet på strax över 260 miljoner kronor, mot drygt 29 miljoner samma period för ett år sedan. Resultatet hjälptes upp av minskade kostnader och utgifter för forskning och utveckling, vilket delvis togs ut av högre komponentkostnader. En del av vinsten kom också från förändringar i växelkurser. Man sålde fler mobiltelefoner, 3,4 miljoner mot 3,1 miljoner samma period förra året. Det gör Sony till en relativt liten spelare. Som jämförelse sålde Huawei 23 miljoner telefoner samma kvartal, och Apple och Samsung är förstås ännu mycket större. Omsättningen i pengar gick däremot ner med 2,5 procent för Sony.

Sett till bolaget som helhet är bildsensorer till mobilkameror en av Sonys stora kassakor, och försäljningen ökade med 41 procent på ett år. Det innebär att Sonys halvledarverksamhet nu är större än mobilverksamheten. Kameraverksamheten går också bra medan spelverksamheten backade. Sony har också fortsatta kostnader efter jordbävningen 2016. Som helhet gjorde Sony en vinst på 5,9 miljarder under kvartalet.

Sony håller en presskonferens den 31 augusti inför IFA-mässan där man väntas lansera nya mobiltelefoner.

Källa