-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Bygger på feedback från användarna
Spotify släpper lättviktsversion av sin Android-app

Möt Spotify Lite. En version av appen som tagits fram för användare med klen hårdvara och lite sämre uppkoppling.
Att växa på så kallade tillväxtmarknader kräver inte sällan att man som techbolag erbjuder versioner av sina produkter som rimmar med förutsättningarna på de aktuella platserna. Av den anledningen har det blivit mycket vanligt att man släpper lättviktsversioner av populära appar, som ska fungera även när både hårdvaran och uppkopplingen har sina brister. Och den svenska streamingjätten Spotify tar nu tydligt sikte på Afrika, Latinamerika och delar av Asien med sin nya version av Android-appen, som man valt att kalla för Spotify Lite. Den ordinarie Spotify-appen kan väga in på runt 100 MB, medan Lite-versionen nöjer sig med att ta 10 MB i anspråk. Dessutom är appen rustad med en funktion som medger att man sätter en gräns för dataåtgången, så att det inte drar iväg och blir höga räkningar på grund av att man streamat intensivt. Appen fungerar också bättre på platser där uppkopplingen är långsam. Här i Europa anser Spotify uppenbarligen att vi inte har något behov av en lättviktsvariant av appen, då den officiellt inte kommer att kunna installeras här (även om det så klart ändå kan göras med hjälp av en APK-fil). Med Spotify Lite lär Spotify hur som helst kunna nå mängder av nya konsumenter. I dagsläget finns 36 procent av kunderna i Europa och 29 procent i Nordamerika. Spotify Lite lanseras initialt på 36 marknader, men fler sägs följa i sinom tid.