-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Vändning
Surfplattemarknaden växte tredje kvartalet
Det är inte bara mobilförsäljningen som vänt uppåt på sistone utan även försäljningen av surfplattor.
Analysföretaget IDC som studerat surfplattemarknaden hävdar att det såldes 37,6 miljoner surfplattor under tredje kvartalet i år, vilket är en ökning med 1,9 procent jämfört med samma kvartal förra året.

Apple är med marginal störst med nära en tredjedel av marknaden. Deras marknadsandel har dessutom ökat rejält vilket tyder på att Apples satsning på många nya Ipad-modeller har funkat. Därunder har en rockad skett då Samsung tappat kraftigt samtidigt som Amazon (vars Fire Tablet-serie inte säljs i Sverige) haft en rejäl tillväxt, så Amazon finns på andraplatsen och Samsung på tredje. Topp 5 befolkas även av Huawei och Lenovo. Topp 5 står sammanlagt för 75 procent av den totala försäljningen.
IDC räknar inte 2 in 1 med Windows, såsom Microsoft Surface Pro, till surfplattor.