Samsung Galaxy S7, LG G5

Toppmodellerna driver Samsungs och LG:s försäljning

Både Samsung och LG har rapporterat sina resultat för första kvartalet, och fokuserar på populära toppmodeller.

Publicerad Uppdaterad

Samsung och LG har rapporterat sina resultat för första kvartalet. Samsungs mobilavdelning sålde för 194,4 miljarder kronor i kvartalet, vilket var en ökning med 6,6 procent jämfört med samma kvartal förra året, men fortfarande mindre än man sålde första kvartalet 2014. Vinsten för mobildelen ökade med 42 procent till 27,2 miljarder. Totalt sålde Samsung 81,9 miljoner mobiltelefoner under kvartalet. Man anger stark försäljning av S7 och S7 Edge som en del av orsaken till resultatet, men bryter inte ut försäljningssiffrorna för dem separat. För resten av året spår Samsung avmattande försäljning för mobilerna, och en direkt minskning av surfplatteförsäljningen.

LG å sin sida hann inte börja sälja toppmodellen LG G5 under sitt första kvartal, vilket resulterade i ett svagt kvartal mellan julhandeln och väntan på den nya toppmodellen. Totalt sålde man 13,5 miljoner mobiler, en minskning på 12 procent jämfört både med kvartalet innan och samma period förra året. Mobildelen orsakade därmed företaget en förlust på 1,35 miljarder kronor, som uppvägdes av starka resultat på företagets andra områden. I det ska räknas att en stor del av tillverkningskostnaden för G5 hamnade i kvartalet, då den började säljas precis vid kvartalets slut. LG anger att man sålt 1,6 miljoner G5 under den första månadens försäljning.

Källa