Servicevbutik öppnad
Tre reparerar mobiler i butik
Fler kunder som väljer smarta mobiler ställer högre krav på operatörerna. Tre öppnar en särskild servicebutik i centrala Stockholm tillsammans med reparationsbolaget Anovo.
Med butik och verkstad i samma lokal ska operatören Tre och reparatören Anovo kunna fixa enklare telefonreparationer medan kunden väntar. Konceptet är egentligen det samma som i cykelbutiken eller hos en gammal urmakare. Skillnaden är att det är kundernas mobiltelefoner som ska repareras. I mobilbranschen är konceptet dock ganska nytt.
- Vi har ett liknande servicecenter i Danmark sedan tidigare som varit en framgång, säger Anna Nordh som är kundservicedirektör på Tre.
Anovo, som tar hand om de flesta mobiltillverkares garantireparationer, och Tre har tecknat ett avtal på tre år där kunderna kan lämna sin telefon till två av telefonserviceföretagets tekniker i butiken.
- De kan ta hand om vad vi kallar level ett och level två service, säger Jean-Christophe Rambaldi som är marknads- och försäljningsdirektör på Anovo.
I klartext betyder det mekaniska reparationer och uppdatering av mjukvaran. Är det fel som kräver lödning måste telefonerna skickas vidare till ett ordinarie serviceställe.
Ännu så länge finns det bara en butik med serviceställe, på Gamla Brogatan 27 i centrala Stockholm. Men om försöket faller väl ut kan Tre tänka sig att lansera det också på andra större orter.