Vill få alla att känna sig välkomna
Twitter flörtar med användare och analytiker
Bild: Shawn Campbell/Flickr
Kan de nya funktionerna vända användarkurvorna och börsinvesterarnas mungipor uppåt?
Twitter ska koppla samman alla i världen med deras egen värld – och det omedlebart. Det var budskapet som Twitters vd Dick Costolo gav på bolagets första analytikerdag någonsin, vilken ägde rum på onsdagen i San Fransisco.
Dick Costolo introducerade ett gäng nya funktioner som alla syftar till att såväl rektytera som hålla kvar Twitteranvändare, så kallade “tweeps” De kommande förändringarna innefattar att kunna ladda upp och dela videos, en upphottad funktion för privata meddelanden, finslipade notifikations- och positioneringsfunktioner samt en “while you were away”- fuktion. Den sistnämnda ska lyfta fram relevanta tweets och få användare som har varit borta – en liten stund eller flera månader – att känna sig som hemma igen.
Nya användare ska också känna sig välkomna, tack vare en “instant timeline”, vilken tillåter dem att se tweets utan att först leta reda på och följa avsändarnas konton, något som visat sig få många att ge upp innan de ens startat.
Stabilt resultat – skakig aktie
Den långsiktiga strategin som Dick Costolo presenterade var efterlängtad och nödvändig. Samtidigt som Twitter uppvisar ständigt uppåtgående finansiella resultat så planar nämligen kurvorna för nytillkomna användare och aktiva användare ut – vilket varken investerare eller börsanalytiker har sett på med blida ögon.
Tidigare i år har Twitter även introducerat möjligheten att posta Vine-klipp och gif:ar, lägga upp flera foton samtidigt och tagga personerna i dem, inkludera emojis i tweetar och designa sin profil efter stil och smak. Utvalda konton har, genom inbäddade Soundcloud-spelare, kunnat låta sina följare lyssna på deras musik utan att lämna Twitter. Andra konton har fått lägga upp videos, vilket nu alla användare ska få göra.