Fortsatt mobil utmaning

Så ska Twitter bli en mobil plattform

Foto: Maryland GovPics/Flickr

Mobila storsatsningar gav knapert Q3-resultat – nu ska Twitter utmana Google, Apple och Facebook.

Publicerad Uppdaterad

På måndagskvällen presenterade Twitter en kvartalsrapport vars omsättning på 361,3 miljoner dollar slog Wall Streets förväntningar på 352 miljoner dollar och vars nettoförlust på 175,5 miljoner dollar låg i linje med desamma. Ändå föll aktien i efterhandeln, främst på grund av den utplanande användarkurva som man inte lyckats vända upp.

Små mobila framsteg
Mobilt såg det – i alla fall på pappret – ljusare ut, vilket dock inte var hela sanningen. Twitter framhöll i sin rapport att 80 procent av de 284 miljoner användare som är aktiva varje månad kommer från mobilen, men det är inga dramatiska förändringar: förra kvartalet stod mobilanvändarna för 78 procent av trafiken, för ett år sedan 76 procent. 

Twitters annonsintäkter ökade med 109 procent på årsbasis och av de 320 miljoner dollar man drog in under det tredje kvartalet var 85 procent mobila annonsintäkter. Men med tanke på de stora investeringar som Twitter har gjort för att driva upp sina mobila annonsinkomster, bland annat genom att testa en köp direkt-funktion, att erbjuda direktinstallering av appar i nyhetsflödet, samt förbättrade funktioner för riktad reklam, imponerar dock inte att de mobila intäkterna, vilka liksom de mobila användarantalen alltid har varit höga. Under Q2 2014 låg de på 80 procent, under Q3 2013 på strax över 70 procent. 

Vill bli utvecklarplattform
Den mest intressanta mobila händelsen ligger istället i framtiden. På sin första mobila utvecklarkonferens, Flight, presenterade Twitter ett utvecklingsverktyg kallat Fabric riktat till app-utvecklare och detta, förklarade man, ska ta Twitter från “att vara en mobil produkt till att bli en mobil plattform”. Fabric innehåller Crashlytic, som identifierar buggar som får appar att krascha, mobilannonseringsplattformen Mopub och Digits, som låter användare identifiera sig genom sitt mobiltelefonnummer istället för med ett lösenord. Twitter hoppas alltså på att bli varje apputvecklares förstahandsval när det kommer till plattform.

Utmanar Facebook, Google och Apple
Ovannämnda kombinerar Twitter med nya möjligheter för sina användare att lyssna på musik och titta på video direkt i nyhetsflödet. Kort sagt, Twitter vill inte bara bli ett nytt Google eller Apple, utan även bli mer som Facebook. Detta genom att få sina Twitter-användare att återkomma, interagera och stanna längre – det vill säga dela med sig av mer information om sig själva – och på så sätt få upp mobila annonsintäkter rejält. 

MOBILIZE YOUR BUSINESS
Hör Facebook berätta om hur de hjälper företag att lyckas med sin mobila marknadsföring på Mobilbusiness heldagskonferens Mobilize Your Business. Säkra din plats redan i dag – köp biljett här.

Källa