Skyller på misstag av anställd

Xiaomi använde Applefilm i reklam för ”mimoji”

Xiaomi råkade marknadsföra sina animerade mimoji-avatarer med en reklamfilm för Apples memoji.

Publicerad Uppdaterad

Man kan utan att vara ute på allt för djupt vatten hävda att Xiaomis animerade avatarer med namnet mimoji är en direkt kopia av Apples memoji-avatarer. Det är inte bara det att de heter ungefär samma sak. De fungerar dessutom likadant och ser även ut på ungefär samma sätt. För den som inte är bekant med konceptet så handlar det om animerade avatarer som matchar användaren på flera plan och som härmar ansiktsuttryck i realtid med hjälp av 3D-analyser av ansiktet. Xiaomi har dock hårdnackat hävdat att man ingalunda kopierat Applekonceptet, inte minst genom en ganska skarpt formulerad pressrelease. 

Har kritiserats av Apples Jony Ive

Men trots att man envist hävdat att man inte alls har kopierat Apple, så råkade man nyligen trots det använda Apples marknadsföringsmaterial som reklam för sina mimoji. Det var i en annons för den nya telefonmodellen Mi CC9 på e-handelsplatserna JD.com och Suning som man använde sig av ett videoklipp där artisten Khalid sjunger en låt i egenskap av en Apple-memoji. Enligt Xiaomis pr-chef Xu Jieyun ska det ha handlat om ett misstag av en anställd. Materialet plockades snabbt bort från annonserna. Xioami har tidigare kritiserats för att stjäla idéer och koncept från Apple, inte minst av Apples tidigare designchef Jony Ive. 2014 sade han i en intervju att han anser att Xiaomi ägnar sig åt  ren stöld av detaljer både när det gäller hårdvara och gränssnitt. 

Källa