Styrelseordföranden bekräftar

Xiaomi ska ge sig in på USA-marknaden

Det har cirkulerat mängder av uppgifter kring huruvida den kinesiska elektronikjätten Xiaomi ska lansera sina telefoner i USA eller inte. Men de spekulationerna kan nu upphöra. Enligt företagets styrelseordförande Lei Jun planerar man nämligen ett intåg på den amerikanska mobilmarknaden, antingen sent i år eller tidigt under 2019.

Publicerad Uppdaterad

Det finns förstås all anledning för vilket smartphone-märke som helst att önska sig framgångar på den amerikanska marknaden. Dels är det en enorm marknad och dessutom är den oerhört köpstark. Att ge sig in på den amerikanska marknaden kan dock vara ohyggligt svårt. Inte minst krävs rejäla finansiella muskler, så att man kan marknadsföra sina produkter ordentligt. Är man en kinesisk tillverkare kan man dessutom få andra typer av problem. Huawei kan till exempel berätta ett och annat om hur det är att vara en kinesisk telefontillverkare och försöka få till avtal med de amerikanska operatörerna, något man nyligen misslyckades med och som påstås ha varit resultatet av politiska påtryckningar. Därför är det inte helt solklart att en tillverkare som Xiaomi skulle vilja ge sig på att försöka lägga USA för sina fötter. Men det är precis vad man tänkt göra.

Går in 2018 eller 2019

Det är i en intervju med Wall Street Journal som Xiaomis styrelseordförande Lei Jun nu rätat ut alla eventuella frågetecken kring en USA-lansering av företagets telefoner. ”Vi har övervägt att försöka oss på den amerikanska marknaden i alla tider. Vår plan är att gå in på marknaden mot slutet av 2018, alternativt i början av 2019”, säger Jun till WSJ. Xiaomi finns redan i dag etablerade i USA med andra produkter, dock inga telefoner. Om planerna nu blir verklighet så blir det tvivelsutan intressant att se huruvida Xiaomi får ett annorlunda mottagande än Huawei hos operatörerna, liksom om konceptet med förhållandevis billiga high end-telefoner passar den amerikanska marknaden. I dagsläget finns inga uppgifter om samtal med amerikanska operatörer. Däremot ska företaget vara väl förberedda på patentsidan, där man rustat för en eventuell USA-lansering sedan långt tillbaka. 

Källa