Annons från Mr Authority

10 sätt svenska e-handlare kan konkurrera med Amazon

Efter att Amazon.se slog upp portarna tidigare i höstas så har svenska e-handlare fått en ny konkurrent. Men hur bör man som e-handlare arbeta för att kunna konkurrera med den amerikanska jätten? Vi ger tio tips på saker du bör hålla koll på för att hålla kvar, och till och med öka din försäljning!

1: Använd ett bra marketing automation verktyg

Amazon är mästare på Marketing Automation. Exempelvis får alla kunder väldigt noga uttänkta uppföljningsmail med relevanta produkter efter att man kikat runt på sajten. De är även experter på mersälj, och att exakt räkna ut hur och när de ska pusha erbjudande till sina kunder.

För att öka försäljning i din e-handel är detta något du också bör arbeta med. Mersälj, relaterade produkter och abandon cart-uppföljning kan öka din omsättning avsevärt.

Det svenska företaget Ungapped erbjuder ett bra och kraftfullt verktyg för Marketing Automation för e-handlare.

2: Rekrytera vassa specialister

Om din e-handel börjar ta fart så behöver du ett team med experter för att ni ska fortsätta växa. Speciellt viktigt är det att hitta spetskompetens inom marknad och kommunikation - då detta är grunden i din e-handelns tillväxt.

Exempel på titlar som kan behövas är; E-commerce manager, SEO-specialist, SEM-specialist, UX Designer och Conversion Expert.

Så hur hittar du rätt kompetens för din e-handel?

Genom att använda en bra rekryteringsbyrå.

Många e-handlare väljer rekryteringsbyrån Wise Professionals affärsområde KIMM för att hitta ny kompetens. De har god erfarenhet av e-handel och är specialiserade av att rekrytera till inom IT, sälj och marknad för e-handlare.

3: Gör din sajt snabbare

Laddningstid är extremt viktigt för din e-handel. Statistik visar att konverteringsgraden sänks med runt 4.5 % för varje sekund extra som det tar för din sajt att ladda. I tillägg så är laddningstid en viktig rankingfaktor för Google - långsamma sajter straffas och har svårare att ranka i sökresultatet.

Daniel Eriksson, VD på Egensajt.se, tipsar om följande för att göra hemsidan snabbare;
“Vi på EgenSajt.se rekommenderar att man aktiverar varnish tillsammans med redis för att göra att webbsidan laddar blixtsnabbt. Varnish är ett cache system som man lägger framför webbservern och redis är ett cache system på php nivå på serversidan. På EgenSajt.se kan man aktivera både varnish och redis.”

4: Synka köp och returer med ditt ekonomisystem

4: Boosta din SEO med länkar

Att driva trafik genom Googles organiska sökresultat kan ge dig en ordentlig boost i försäljning. Speciellt om arbetet görs på rätt sätt och du syns på sökorden som är mest lönsamma för din e-handel.

Förutom att skapa bra content till din sajt är länkar otroligt viktigt för att kunna synas i sökresultatet. Ett tips är att ta hjälp av en byrå som Mr Authority för att köpa länkar till din hemsida och synas bättre i Google-resultatet.

5: Snabba och pålitliga leveranser

Logistik är viktigt både för dig som e-handlare och för dina kunder. Flera undersökningar visar att frakt och leveranser toppar listan över vad som är viktigast för e-handelskunder.

För att du ska kunna välja bästa transportör och jämföra priser är det bra med ett transportörsneutralt system där du bokar dina frakter med flera olika transportörer i samma system, som t.ex. Unifaun Online.

Fler kunder börjar också kräva att det finns många leveransalternativ att välja mellan i kassan. Då kan det vara bra att använda en tjänst som Unifaun DeliveryCheckout, där du kan välja vilka fraktval som ska visas och kunden enkelt kan välja hur de vill ha sin vara levererad.

För att underlätta ytterligare för kunderna kan de efter beställning följa och spåra sina paket i appen “Mina Paket”, oavsett transportör.

6: Sälj på Amazon!

Även om du läser den här artikeln för att du vill att din e-handel ska konkurrera med Amazon, är det viktigt att du inte enbart ser den globala jätten som ett hot utan även som en möjlighet!

Amazon är ytterligare en säljkanal för dina produkter och dessutom ger plattformen dig tillgänglighet till en internationell marknad.

Genom att sälja din produkt på Amazon når du ut till mer än 300 miljoner människor världen över. Du blir också en del av världens största e-handel som bara under det första kvartalet 2020 drog in hisnande 75,5 miljarder dollar globalt.

Men för att sticka ut bland den enorma mängden produkter, samt att kunna ranka produkterna organiskt på Amazon, så är det viktigt att man skapar bra produktbeskrivningar.

TopContent hjälper e-handlare att skapa SEO-optimerade och säljande produktbeskrivningar, specialiserat för Amazon och ser till att du inte försvinner bortom synhåll för de nya kunderna.

7: Bygg en email-lista och arbeta med dina nyhetsbrev

E-post-marknadsföring är fortfarande ett av de mest slagkraftiga och säkra sätten att marknadsföra din produkt på. Och om du ska kunna konkurrera med Amazon så behöver du definitivt ha optimerade e-postkampanjer för din e-handel

Den svenska tjänsten Get a Newsletter hjälper dig som e-handlare att både att växa din e-postlista samt att ta fram mallar som gör det enkelt att skicka ut anpassade email.

Genom statistik kan du därefter se hur många som klickat på dina utskick och se var de tagit vägen.

8: Använd en bra och pålitlig e-handelsplattform

Att hitta rätt e-handelsplattform är A och O. En bra e-handelsplattform kommer avgöra hur enkel din e-handel är att sätta upp och optimera, hur snabbt den laddas och hur enkelt du kan göra ändringar i din e-handel.

Det finns väldigt många alternativ att välja mellan. Ett tips för att hitta rätt är att lista alla olika leverantörer och jämföra dem på alla viktiga punkter såsom referenser, pris och funktionaliteter.

Storm Commerce är en e-handelsplattform som funnits på marknaden sedan 2008 och har flera välkända svenska märken bland sina kunder. Dessutom är plattformen väldigt anpassningsbar och enkelt att integrera med andra system.

9: Välj rätt webbhotell och hosting

En optimerad e-handel kräver ett bra webbhotell. Inte minst då hosting både påverkar laddningstid och ranking på Google.
Utrymme, trafik och support är några av parametrarna du bör ha i åtanke när du väljer webbhotell och hosting för din e-handel.

Beebyte är ett alternativ som du kan testa utan att signa upp dig på ett bindande kontrakt. De erbjuder hjälp med gratis flytt, stabila servrar och har mer än 10 års erfarenhet.

Beebyte passar både mindre e-handlare med enklare webbservrar och större bolag med mer avancerade behov.

10: Sätt UX och användaren i fokus

Användarupplevelsen enormt viktig för att du ska öka försäljningen i din e-handel. Amazon är känt som ett extremt datadrivet företag och man A/B-testar ständigt på sajten för att konstant optimera användarupplevelsen och öka försäljningen.

Om du själv inte har kunskap inom UX- och konverteringsoptimering så kan det vara värt att ta hjälp av ett av en extern byrå.

Nordic Web Team är experter inom e-handel och UX och kan hjälpa dig att både öka användarvänligheten och försäljningen. Målet är att det ska vara enkelt för kunden att handla, utvärdera och jämföra produkter på ett snabbt och smidigt sätt.