ANNONS FRÅN AWISEE

Digital försäljning och marknadsföring en framgång för Miljonlotteriet

Den utbredda digitaliseringen i vårt samhälle är här på allvar och det har medfört att nya försäljningskanaler har ersatt tidigare framgångsrika strategier. Miljonlotteriet är ett av många företag som med framgång har lyckats förflytta sin verksamhet till den digitala arenan.

Det svenska lotteriet Miljonlotteriet använde sig länge av telemarketing som sin största försäljningskanal. I dag har företaget styrt om kursen mot den digitala världen, vilket inte minst alla de som inte uppskattar telefonförsäljning säkert applåderar. Fokus nu ligger på att annonsera alla erbjudanden digitalt, och den nya taktiken har ökat försäljningen markant vilket gav en stor vinst 2019. Mer information om Miljonlotteriets ägare IOGT-NTO-rörelsen finns via länken, och här kan du läsa en analys av Miljonlotteriet eller via denna länk.

En annan anledning till Miljonlotteriets fina resultat 2019 beror säkert också på den nya spelreglerna i Sverige. Med en hårdare reglering för spelbolag krävs numera en licens för att bedriva verksamhet med onlinebaserade spel och lotterier. Miljonlotteriet var det första föreningsdrivna rikslotteriet med både digitala lotter som traditionella skraplotter som beviljades den nya spellicensen. Det nya regelverket har gynnat Miljonlotteriets verksamhet. Med en sund försäljning och ett gott ändamål som drivkraft, hela överskottet från Miljonlotteriets försäljning går till IOGT-NTO-rörelsens arbete med att hjälpa utsatta i samhället, blev 2019 alltså ett framgångsrikt år. Hela 98 miljoner blev bidraget till IOGT-NTO. Därmed har Miljonlotteriet delat ut nära 2,2 miljarder bara under 2000-talet. Pengar som IOGT-NTO använder för att bekämpa de negativa följderna av alkohol och droger i samhället. Bland annat stöttar man barn som växer upp i svåra familjeförhållanden.

Fler och fler följer Miljonlotteriets fotspår

Ingen av oss har missat de snabba kliven som den digitala världen gör och att de flesta företag i dag satsar helhjärtat på digitaliseringen av sin annonsering är också något som vi kommer se ännu mer av framöver. I dag är det nästan så att bara du tänker på något som du är intresserad av så känns det som att Google redan vet svaret innan du har frågat. Det beror på att allt som du söker efter registreras via din webbläsare så att smarta system därefter kan samla din information och ge dig anpassade söksvar och erbjudanden via annonser. Tidigare kunde vi blocka ute telefonförsäljning genom att svartlista olika nummer, då såg företagen till att alltid ringa från olika telefonnummer varje gång exempelvis. Idag så har vi allt från eye-tracking till avlyssning som matchar upp oss med produkter.

Det är helt klart en intressant tid vi lever i, där mer eller mindre allt kommer att vara möjligt i framtiden tack vare teknologins framsteg. Det är viktigt att vi människor hänger med i svängarna och vill vi slippa all annonsering för en stund så är det enkelt att ladda ner en bra VPN-tjänst som blockerar ute all annonsering om man önskar. Att kunna bidra med något gott till samhället är det viktiga, och inte lika mycket om man vinner eller hur mycket. Att kunna bidra till välgörenhet för samhället är en vinst bara det.