SPONSRAD ARTIKEL

Färre bonuserbjudanden når oss i mobilen

Sedan omregleringen av den svenska spelmarknaden, har möjligheterna för dagens onlinecasinon att erbjuda nya kunder bonusar, förminskats avsevärt. Förutom krav på måttfull marknadsföring, finns det dessutom specifika regler som rör casinobonusar och övriga erbjudanden.

Det gamla svenska spelmonopolet är avskaffat sedan den 1: a januari i år. Nu gäller den nya Spellagen. Det är Spelinspektionen som utfärdar spellicenser och som ska se till att licenshavarna underordnar sig de bestämmelser som formuleras i den. Flera dussin spelbolag har redan fått licens och tillåts att driva nätcasino och annan spelverksamhet online mot den svenska marknaden. 

Spellagens syfte är bland annat att minska tillgängligheten, eller kanske snarare möjligheten, att spela bort alltför betydande summor. Men det är lättare sagt än gjort att formulera en lagtext och att skapa ramarna för casinoindustrin. Man skulle till och med kunna argumentera för att spelreglering ökat tillgängligheten och effektiviserat spelbolagens möjlighet att ta emot insättningar. Det kan anses vara både positivt och negativt, beroende på vem som man frågar. 

Hög tillgänglighet för casinospel i mobilen

Det är lätt att förstå hur man kan tjusas av casinoreklam. Produkten som nätcasinon erbjuder är inte bara underhållande, utan numera även perfekt paketerat för mobilen. Många casinon har särskilda appar just för mobila enheter. Utbudet är för tillfället något större för iOS jämfört med Android, och det är inte alla casinon som utvecklat spelappar. Utvecklingen på detta område lär dock drivas framåt i rask takt nu när fler licensierade spelaktörer får verka på den svenska marknaden.

Casinospelutvecklarna hänger också med i de senaste tekniktrenderna. Gamification, VR och 3D är på frammarsch casinobranschen. Även spelupplevelsen begränsas av mindre skärmar, lyckas man ganska bra med att anpassa avancerade casinospel till mobila enheter. 

Snabbheten och säkerheten för mobilcasino har också ökat avsevärt på senare tid. Mobilt BankID har gjort registreringsprocessen smidig och säker. Vill man sätta in pengar på mobilcasino så går det smidigt till och är säkrare än förut. Tack vare den omreglerade spelmarknaden kan du hos vissa casinon nu använda dig av Swish för att sätta in pengar. En annan betallösning som verkligen reformerat spelmarknaden i Sverige, är Trustly. Trustly har skapat en möjlighet att göra direkta banköverföringar som du enkelt godkänner med BankID. Detta möjliggör också snabba uttag på bara några minuter.

Stötestenen blir att casino på nätet riskerar att bli alltför underhållande och alltför lättillgängligt. Eftersom man inte kan lagstifta om att företagen som tar fram spelprodukterna ska göra mindre roliga spel, lagstiftar man istället om reklam och marknadsföring.

Krav på måttfull marknadsföring

Svenska spelbolag har numera fler skyldigheter än vad de tidigare haft. Förutom att de är skyldiga att betala skatt på 18 %, innehåller Spellagen särskilda bestämmelser beträffande hur man får marknadsföra sig och vilka bonusar som man får erbjuda. 

Det är på idéstadiet vettigt att strama åt reglerna. I och med att mer eller mindre varenda vuxen människa i Sverige äger en mobiltelefon, finns möjligheter att nå folk med reklam på ett sätt som aldrig tidigare varit möjligt. Spelreklam blir ur ett folkhälsoperspektiv särskilt känsligt. En tolvåring som äger en mobiltelefon, ska inte få casinoreklam specifikt riktat mot sig. Att utan tillåtelse skicka en massa SMS med spelreklam, faller också utanför reglerna om måttfull marknadsföring, och kommer inte heller att vara tillåtet.

Bonusar begränsas

Det allra tydligaste exemplet när det kommer till regler är de som omfattar erbjudanden, specifikt casinobonusar. Reglerna har skärpts för alla typer av bonusar. Det är dock casinobonusarna som brukar vara de mest värdefulla och av spelarna de mest efterfrågade. 

Det är numera bara tillåtet att erbjuda bonusar till en spelare vid första speltillfället. Syftet med det är att hålla nere aggressiva bonuserbjudanden, som anses vara något som bidrar till spelmissbruk. Man ska alltså inte kunna återaktivera en spelare genom att skicka fler bonusar till vederbörande. 

Bonusreglerna har gett viss effekt. Bonusutbudet har krympt och spelbolagens formuleringar i bonusvillkoren är något tydligare. Det har gjort det lättare att värdera erbjudanden och återge bonusinnehållet utan att det förskönas.

För tidigt att bedöma effekten

Samtidigt som man har stramat åt bonusreglerna, har man skapat fler kanaler för casinoreklamen att nå ut via. Om man hastigt överblickar mängden spelreklam i diverse kanaler, tycks inte marknadsföringen ha begränsats alls i och med omregleringen. En vanlig reklampaus på TV innehåller i dagsläget ofta spelreklam från flera bolag. Och om man fördriver tid på populära appar som Instagram eller Snap, får man se casinoreklam ideligen. Vad nettoeffekten blir av dessa nya bonusregler kombinerat med de nya reklamförutsättningarna, är för tidigt att säga nu, knappt en månad in på det nya året. 

Framtiden för casinoreklam och bonusar

Unibets grundare, Anders Ström, anser att det är viktigt att branschen själva agerar och skapar ett eget ramverk för hur man ska jobba framöver. I en intervju med Dagens Industri, utvecklar Ström lagstiftaren till och med förväntar att spelbranschen själva skall ta sitt ansvar och minska ner på bonushetsen och begränsa marknadsföringen. I hans bedömning är det inte direkt någon som uppskattar dagens spelreklam. Ström siar om att det kommer att komma mer regleringar kring spelreklam om inte spelbolagen själva hittar ett sätt att marknadsföra sig på ett sätt som är mindre stötande. Ström nämner specifikt att Kindred, som är Unibets ägarbolag, medvetet minskat ner fokus på bonusar i sin marknadsföring.