-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
ANNONS FRÅN FOTBOLL.COM
Mobilanvändandet för sport och onlinespel dominerar

De senaste åren har mobiltelefonen blivit en snabbväg för att göra sysslor, som vi annars använder våra datorer till. Exempelvis kan vi idag sköta våra bankärenden direkt i luren, eller för den delen ägna oss åt underhållning som film, spel och sport. Mobilen är framförallt dominant på marknaden för sport och onlinespel.
Står för smidighet och enkelhet
Mobiltelefonen står idag för smidighet och enkelhet i alla möjliga sorters sammanhang, inte minst är det sant vad gäller sport och onlinespel. Nu kan de som spelar på nätet sätta upp ett konto hos ett spelbolag på mindre än två minuter. Detta blir tydligast på bettingsidor utan registrering där man bara behöver E-legitimation och tillgång till sin internetbank på mobilen för att komma igång.
Även om man kan använda sig av Mobilt BankID för att logga in på sitt spelkonto på datorn eller surfplattan, så väljer de flesta att hålla sig till en digital enhet. Denna tenderar att bli just telefonen eftersom du kan bära med dig den vart du än befinner dig. Om du så ska fördriva tiden på bussen hem från jobbet, eller dra ner på stan och kolla på sport med vännerna.
Spelbolagen eftersträvar mobilanpassning
Sedan den svenska staten gjorde om spelmarknaden och införde ett nytt licenssystem den 1 januari 2019 har närmare 100 spelbolag fått sin verksamhet beviljad i Sverige och flera av dessa driver fler än en spelsida, du ser hela listan här. Av dessa spelbolag har så gott som alla välfungerande mobilanpassade lösningar.
Spelbolagen har tagit vara på att allt fler av deras kunder vill ägna sig åt spel och framförallt betting på sport direkt i mobilen. Inte minst när det kommer till spelformen livebetting som vuxit sig väldigt stor. Istället för att exempelvis spela på resultat inför en fotbollsmatch, så kan man med livebetting få sig en uppfattning av matchbilden innan man väljer att lägga ett bet.
“Under fotbolls-VM 2018 var det så mycket som 85% som kollade matcher och bettade på mästerskapet med mobilen. 5,5% använde en surfplatta och resterande knappt 10% använde en dator.”, säger Anders Karlsson – VD på Fotboll.com.
Fysiska spelbutiker i fara
En känd nackdel med den världsomfattande digitaliseringen är att många traditionella arbeten går förlorade. I takt med att det blivit enklare att spela på nätet direkt genom mobilen, försvinner behovet av att besöka den fysiska spelbutiken. På sikt pekar mycket på att de kommer försvinna – men i dagsläget förblir de relevanta för den målgrupp som ännu inte lärt sig att genomföra digitala ärenden.
Hur mycket använder du din mobil i jämförelse med andra digitala plattformar när det kommer till sport och onlinespel?