Motorerna i moderna bilar är inte bara avancerade stycken mekanik, under huven finns också en hel del datorkraft. När du lämnar in bilen på för service använder verkstaden bilens dator för att snabbt få en uppfattning om hur motorn mår och vad som kan behöva åtgärdas. Bilens dator loggar allt som händer och levererar dessutom mängder av information, så kallad ECU-data, i realtid när du är ute och kör. Det du ser på instrumentpanelen är bara toppen av ett isberg. Vill du ha mer information är Android-mobilen den perfekta hjälpen. Och priset blir bara en bråkdel av vad biltillverkaren tar ut för tillvalet ”Avancerad färddator”. Saknar din bil till exempel mätaren som visar hur bränslesnålt du kör så är det enkelt avhjälpt med mobilen.
Alla bilar som sålts i Europa, från årsmodell 2001 när det gäller bensin och från 2003 när det gäller andra drivmedel, har en kontakt som kallas OBD-II. OBD står för ”On Board Diagnostics” och även om det finns skillnader mellan olika märken så är OBD-II tillräckligt standardiserat för att de appar som finns ska fungera med nästan alla bilar på marknaden. Det går att hitta ODB-II i så gamla bilar som årsmodell 1996, så det kan löna sig att kolla även om din bil är äldre än en 2001:a.
Själva kontakten kallas J1962 och ska enligt regelboken finnas inom 60 cm från ratten, ofta intill säkringshållaren eller i närheten av pedalerna. Många tillverkare har, på gott och ont, lyckats få undantag från standarden och då är det bara fantasin som sätter gränserna för var kontakten kan vara gömd. I handskfacket, nedanför radion, under förarstolen, i förvaringsboxen mellan sätena eller på kardantunneln är några exempel. Kontakten kan vara svår att hitta, men ofta är placeringen mer praktisk än intill pedalerna.
Annons
Kontakten använder inte usb, rs-232, firewire eller någon annan standard som vi känner igen från vanliga datorer. Istället är det CAN och andra seriella protokoll för industribruk som gäller. Därför behövs en adapter som omvandlar protokollen till något som går att hantera i mobilen. Det finns adaptrar som översätter OBD-II-signalerna till antingen bluetooth eller till en dataström över wlan. Vi har testat en adapter som kopplas till mobilen via bluetooth, den är lite billigare än wlan-varianterna och fungerar både med Android-mobilen och med bluetooth-utrustade datorer.
Annons
Adaptern är aningen större än en tändsticksask och går att plugga in direkt i OBD-II-kontakten på de flesta bilar. Om kontakten sitter i närheten av pedalerna är det viktigt att testa så att den inte på något sätt kan störa bilkörningen. Om du är tveksam, oavsett om det gäller bilens garantier eller trafiksäkerheten, prata först med din bilverkstad.
Allt som behövs förutom en bil och en Android-lur är bluetooth-adaptern. Sök på ”odb2 bluetooth” eller ”elm 327 bluetooth” så hittar du många olika alternativ. Vi fick betala 600 kr för vår adapter, men det finns både billigare och dyrare varianter. Ett bra komplement är en hållare för mobilen, till exempel med sugpropp för vindrutan, men det är inte nödvändigt för att komma igång.
Vi har använt en app som heter Torque. Den är enkel att komma igång med och finns i en reklamfinansierad gratisversion. Andra alternativ på Android Market är OBD Dashboard, Garmin Mechanic och Obdroid.
Kom igång med OBD-II – steg för steg
1. Förbered mobilen med appen ”Torque”. Du hittar den på Android Market, antingen gratisversionen med reklam eller fullversionen som kostar 30 kronor.
2. Plugga in adaptern i din bil och slå på strömmen. Du behöver inte starta motorn – bara vrida nyckeln så att lysdioderna på adaptern tänds.
3. Öppna mobilens inställningar och välj ”Trådlöst och nätverk”. Se till att bluetooth är aktiverat och välj ”Bluetoothinställningar”. Tryck på ”Sök efter enheter” och koppla upp mobilen mot adaptern. Vår testenhet dök upp som ”CBT” och hade pinkoden 1234. Se i manualen vad som gäller för din adapter.
4. Starta Torque. Snart börjar det blinka grönt under mätarna på skärmen vilket visar att mobilen tar emot data från motorn. När du startar bilen börjar visarna att röra sig.
Så fungerar Torque
Torque-appen kan visa all information som bilen matar ut via OBD-II-kontakten. Precis som mobilens startskärm har Torque flera olika sidor som du kan fylla med widgets, eller ”Displays” som de heter i appen. Tryck och håll på en tom yta och välj ”Add display” för att lägga till något, exempelvis en hastighetsmätare. Du kan välja mellan tre olika sorters mätare, analoga visarinstrument, digitala instrument med siffror eller grafer som visar hur ett värde förändrar sig över tid. De flesta mätare finns i tre olika storlekar och du kan spegelvända skärmbilden för att få en form av ”Head-up display” när mobilen reflekteras i vindrutan.
Vilka mätvärden som finns varierar mellan olika bil- och motormodeller, men det finns alltid betydligt mer att hämta än det som syns på den vanliga instrumentpanelen. Under provturen kunde vi få exakta värden på gaspådrag, kylvattentemperatur, lufttemperatur och ett betydande antal ytterligare mätvärden. Riktigt motorkunniga användare kan botanisera bland olika avancerade parametrar, men här finns också matnyttig information för ”vanliga” förare. Bränsleförbrukningsmätaren i Torque är riktigt smart. Allt du behöver göra är att mata in bilens motorvolym, till exempel ”2.0”, i inställningarna så visar appen hur många kilometer du kommer på varje liter bränsle. Om du väljer en analog mätare får du två olika visare, en som visar förbrukningen just nu och en som visar genomsnittet för resan. Ett riktigt användbar verktyg om du vill se hur din körstil påverkar förbrukningen. Torque använder i första hand bilens egna sensorer, men du kan komplettera med information från mobilen för att få en extra dimension i mätningarna. Kombinera data från motorn med mobilens accelerometer så kan appen visa både det verkliga antalet hästkrafter, och hur stor del av effekten som når ut på drivhjulen. Eller använd mobilens GPS för att testa hur exakt bilens hastighetsmätare är.
Vi testade att läsa av olika typer av mätvärden via OBD-II-adaptern och det fungerade utmärkt. Appen har fler möjligheter, till exempel att kontrollera olika typer av fel- och servicekoder samt att logga mätvärden direkt till en webbserver. Det finns många roliga och spännande möjligheter att utforska men glöm inte att hålla ögonen på vägen!