-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Kapital och kunder
Pebble slår Kickstarterrekord – igen

På bara två dagar har Pebble Time samlat över 10 miljoner dollar.
Med 29 dagar kvar har Pebble Technology med sin nya klocka Pebble Time redan nu inte bara överträffat sitt mål på 500 000 dollar (cirka 4,2 miljoner kronor) i crowdfunding-kapital, utan slagit en del Kickstarter-rekord. Det tog endast 32 minuter för Pebble att nå sitt kapitalmål, och bara 49 minuter att samla en miljon dollar, vilket gör Pebbles kampanj till den kampanj som snabbast samlat en miljon i kapitallöfte. Per den 26 februari – det vill säga endast två dagar efter starten – hade företaget fått in kapitallöften om över 10 miljoner dollar (cirka 83 miljoner kronor) från sammanlagt över 47 000 så kallade backers.
Kapital och kunder
Kickstarter handlar dock inte bara om att ta in kapital utan det är en distributionskanal som når ut direkt till konsumenterna. I det fallet innebär kampanjen att Pebble Technology redan sålt närmare 56 000 exemplar av Pebble Time till ett snittpris på 183 dollar (cirka 1 500 kronor). Under 2014 sålde Pebble cirka en miljon klockor. Jämförelsevis såldes det under perioden 720 000 Android Wear-klockor, enligt analysfirman Canalys. För sin del ryktas Apple ha ambitionen att sälja så många som fem miljoner smarta klockor.