Annons

"Apples mobiltelefon blir en flopp"

På tisdag hålls Apples stora lansering av nya produkter på Macworld i San Francisco, och bland produkterna väntas "Macphone" - Apples första mobiltelefon. Flera telekomanalytiker dömer nu redan på förhand ut Apples chanser att lyckas, däribland John Strand.

Publicerad Uppdaterad

Vi har tidigare skrivit om en rapport från Solutions Research Group där Apple spås framgångar med sin kommande mobiltelefon.

Men många analytiker pekar på motsatsen: Apple har gjort succé på marknaden för mp3-spelare, men det beror mest på att mp3-marknaden saknade duktiga komkurrenter när Apple kom med sin Ipod.

"En flock bondeamatörer"

- Mobilbranchen är mycket komplex. Apples konkurrenter på MP3-fronten har hittills varit en flock bondeamatörer, som inte kunnat bjuda motstånd. Det är något helt annat på mobilfronten, där vi hittar några av de duktigaste företagen inom strategi och marknadsföring. Nokia behövde till exempel bara tre år på sig för att bli större än Kodak på kameror, trots att Kodak ägnat 100 år åt att bygga kameror. Det säljs fler Nokia-telefoner med inbyggd mp3-spelare än det säljs Ipod, säger John Strand.

John Strand ifrågasätter slutsatsen i rapporten från Solutions Research Group - om att en Apple-mobil är efterlängtad:

- Frågar man Ipod-användare om de vill ha en Ipod-mobil är det klart att de har en positiv utgångspunkt. Men kommer de att vara lika positiva om den blir dyrare och sämre att använda än konkurrenternas, frågar John Strand retoriskt.

"Vet inte ett skit"

Och John Strand är övertygad om att Apple kommer att få svårt att göra en bra mobiltelefon. Han skräder inte orden när han talar om Apples brister.

- Att Apple kan göra en mp3-spelare betyder inte att de kan göra en mobiltelefon. Apple vet inte ett skit om mobilbranschen, och det är för många obesvarade frågor för att man ska kunna säga att de lyckas. Apple har inga relationer till mobiloperatörerna. Merparten av distrubutionskanalerna för mobiltelefoner säljer inte Apples Ipod. Dessutom har Apple inte resurser för att ge användarna service på samma sätt som till exempel Nokia och Sony Ericsson, menar John Strand.

John Strand pekar också på att den andra datorjätten Microsofts försök att ta sig in på mobilmarknaden ännu inte fallit väl ut.

- Trots de enorma Microsoft-musklerna, så har Microsoft inte blivit någon kung på mobilmarknaden, konstaterar John Strand.

"Ipod Magic" håller inte på mobilmarknaden

Även IT-nyhetstjänsten Cnets redaktör Michael Kanellos dömer i en färsk krönika ut Apples chanser att lyckas på mobilmarknaden. Han skriver att Apples mobil helt enkelt kommer att bli en flopp. Allt handlar enligt honom om "Ipod Magic", det vill säga att den första Ipod-spelaren kom som en magisk frälsare på mp3-marknaden. Men då hade viktiga konkurrenter som Sony inte förstått mp3-spelarens potential, påpekar Michael Kanellos. Mobilbranschen däremot har kommit långt både vad gäller design och funktioner.

Källa