Motowatch?

Med fokus på ”wearable technologies”

Motorola annonserar efter en erfaren industridesigner som ska leda arbetet i en nyskapad utvecklingsavdelning för ”wearable technologies”.

Publicerad Uppdaterad

Det är den senaste flugan inom teknikbranschen, wearable technologies. Området innefattar bland annat smarta klockor som alla större tillverkare verkar utveckla just nu, men det kan även handla om exempelvis smarta textiler som ändrar färg lokalt beroende på vilken kroppsvärme personen avger i ett specifikt område. 

”Wearable design-teamet kommer att leda etableringen av varumärket ett väldigt konkurrensfyllt och växande område som uppkopplade produkter”, skriver Motorola i jobbannonsen.  

Kraven för att få tillträda posten är föga förvånande ganska höga. Personer som söker ska ha mer en sju års erfarenhet på en högt uppsatt position inom industriell design, vara expert eller ha betydligt med erfarenhet inom ”wearable”-design eller teknikutveckling, ha en sammantagen erfarenhet på mer än femton år av teknik-, konsument- och/eller tillbehörsdesign och kandidatexamen i design med mera. 

Som vi tidigare har rapporterat är Motorolas utvecklingsavdelning inte främmande för annorlunda saker som autentiseringspiller eller elektroniska tatueringar. Det är heller inte första gången företaget gör en satsning inom området. Förra vändan var dock ett relativt misslyckat försök med det smarta träningsarbandet Motoactv. Exakt varför Motorola återigen vill utveckla produkter inom samma område, när dessutom ägaren Google redan satsar där med exempelvis med Google Glass och en egen smart klocka, är oklart.