Halvdan strategi
Apptest: Warhammer 40k: Storm of Vengeance
Warhammer-världen får ett eget tower defense-spel, med blandat resultat.
Warhammer, dess framtidssyster Warhammer 40 000 (eller 40k) och deras olika avknoppningar är en institution inom figur- och brädspelsvärlden. Det har gjorts upprepade försök inom olika genrer att överföra samma succé till det digitala formatet, med blandat och ofta inte helt lyckat resultat.
Storm of Vengeance bosätter sig i den krigshärjade framtidsvärld som är 40k-universumet, där du styr dina Space Marines i kriget mot orkerna. Men istället för att göra episka slag som annars hör figurspelet till är det här istället nedskalat till ett enklare tower defense-spel med offensiva ingredienser.
Du och din motspelare sitter på varsin ände av banan, uppdelad i ett gäng olika rader. Vid din ände av raderna ska du placera ut olika torn för antingen försvar eller generering av resurser. Målet är att i slutet av varje bana ha erövrat tre rader genom att spränga vad nu din motståndare än satt upp på sin sida och ersätta det med en flagga. Detta såklart samtidigt som du försvarar din egen bas från samma sak.
Trots en närmast fånigt utdragen tutorial missar spelet att tala om några grundläggande regler som du helt enkelt bara får köra med utan att veta varför (maximalt antal trupper på banan är inte helt logiskt). Spelet verkar dessutom ganska dåligt skrivet, då allt som rör menyer segar rejält, även om resten av spelet inte gör det.
Även om det finns en viss charm i det hela, särskilt (eller kanske enbart?) om du känner till världen sedan tidigare, blir det aldrig fullt så lysande som många andra varianter i genren. För ett spel som kostar en förhållandevis stor slant känns det även lite surt att det redan från start finns mängder med tillägg som nästan borde ha varit där från början.