Mobilförsäljningen 2019

Första kvartalet: Apple tappar, Huawei har vittring på toppen

Apple och Samsung har rapporterat sina första kvartal, och analysföretagen har räknat på mobilförsäljningen, och mobilmarknaden ser ut att vara på väg i en period av dramatisk omstuvning.

Publicerad Senast uppdaterad

Flera tunga mobiltillverkare, som Samsung, LG och Apple har precis presenterat sina kvartalsrapporter, och analysföretagen IDC, Canalys och Counterpoint har publicerat rapporter om mobilförsäljningen för årets första kvartal. Siffrorna skiljer sig förstås lite åt, men tillsammans målar de ändå upp en bild där Apples marknadsandel vänder kraftigt neråt, Samsung kämpar för att inte tappa, och Huawei går som tåget.

Apple redovisar inte själva antalet sålda Iphone längre, men mätt i pengar minskade intäkterna för mobilförsäljningen med 17 procent. Apple anser att det beror på att folk väljer att behålla sina Iphones längre, och talar hellre om att försäljningen av Ipads vänt uppåt igen, och wearables (troligen huvudsakligen Airpods och Apple Watch) ökade med 50 procent mot samma period året innan. Tillsammans med ökade intäkter från tjänster ledde det till ett tapp i inkomster på 5 procent mot samma kvartal året innan, totalt sett.

Samsung rapporterade ett mindre dramatiskt tapp för mobil- och IT-delen på minus 4,4 procent, även om vinsten nästan halverades. Företaget rapporterar stabil försäljning av S10-serien som man tror kommer sälja i 20 miljoner exemplar innan andra halvåret. Känslan är ändå att företaget kämpar för att behålla sin position snarare än att avancera.

Överens om Huaweis framgångar

Detsamma kan inte sägas om Huawei. De tre analysföretagen Canalys, Counterpoint och IDC är överens om att Huawei under första kvartalet i år ökade sin försäljning med 50 procent, kanske några tiondelar mer, jämfört med samma period året innan. Det innebär att Huawei inte bara säkrat platsen som världens näst största mobiltillverkare med marginal, utan dessutom har den eftertraktade förstaplatsen i sikte.

Totalt sett har det varit ett kvartal av minskad mobilförsäljning, det sjätte i rad, med någonstans mellan 5 och 7 procent beroende på vem du frågar. Canalys noterar att de fem största mobiltillverkarna faktiskt stärker sin andel av marknaden totalt sett, från 66,8 procent till 72 procent, vilket innebär att även många mindre tillverkare drabbas av tillbakagången. För Counterpoint, som redovisar topp 10 mobiltillverkare, har ingen efter 6:e-platsen mer än 1-2 procents marknadsandel, och HMD Global som tidigare var uppe och nosade på topp 10 har trillat bort igen.

Enligt samtliga uppskattningar håller Samsung förstaplatsen, med mellan 21 och 23 procent av marknaden. Huawei uppskattas ha mellan 17 och 18,8 procents marknadsandel, bara fyra procentenheter bakom Samsung. Apple uppskattas ha 12 - 12,8 procent av mobilförsäljningen, ett dramatiskt ras från 14-15 procent för ett år sedan och den största försäljningsminskningen i Iphones historia.

Efter topp 3 hittar vi tre kinesiska tillverkare, Xiaomi, Oppo och Vivo, med snarlika försäljningssiffror och marknadsandelar på 8-9 procent. Analysföretagen är intressant nog inte överens om dessa företag ökat eller minskat sin försäljning.

Counterpoints topp 10-lista rundas av med Lenovo (inklusive Motorola), LG (som tappar dramatiskt), Tecno och Alcatel. Övriga tillverkare, vilka inkluderar Sony, HTC, HMD Global och Oneplus bland annat, har totalt 21 procent av marknaden.

Källa