https://www.mobil.se/nyheter/samsungs-mobilchef-vi-ar-ledande-aven-om-tio-ar
566869
Nyheter
Innovation är nyckeln

Samsungs mobilchef: Vi är ledande även om tio år

Huaweis vd Richad Yu har hävdat att man mycket väl kan tänkas ha övertagit platsen som världens största telefontillverkare från Samsung redan 2020. Men nu kommer Samsungs DJ Koh med svar på tal.

Huawei har varit tämligen optimistiska när det handlar om möjligheterna att positionera sig som den största mobiltillverkaren i världen. Företagets vd på konsumentsidan – Richard Yu – har till exempel sagt att han tror att Huawei kommer att ligga jämsides med Samsung redan i slutet av årets andra kvartal och att man mycket väl kan ha passerat den koreanska konkurrenten så snart som år 2020. Det finns förstås mycket som just nu talar för att Yu kan få rätt. Både P-serien och Mate-telefonerna säljer exceptionellt bra och har fått oerhört fina recensioner, samtidigt som Samsungs smartphones genererar desto mindre uppmärksamhet och försäljningen avtagit. Samsung har inte uttalat sig om saken tidigare, men nu har vd:n DJ Koh kommit med kommentarer kring möjligheten att Samsung förlorar sin position som världens största smartphoneleverantör. 

Tror på en ny våg av mobilupplevelser

”Samsung har varit ledande på smartphonemarknaden i 10 år och kommer så att förbli även under de kommande 10 åren, detta genom att fortsätta vara innovativa och ta fram mya mobila upplevelser” säger Koh till den franska dagstidningen Le Figaro, som svar på frågan om han tror att Samsung kommer att förlora förstaplatsen. I intervjun säger Koh att smartphonemarknaden just nu ser väldigt spännande ut, och han väntar sig en ny våg av helt nya mobila upplevelser. ”Personligen ser jag stor potential för segmentet med böjbara telefoner. Konsumenterna vill ha större skärmar utan att behöva offra bärbarheten. Samsungs vikbara smartphone är inte bara en ny kategori, vi skriver ett nytt kapitel i mobilindustrins historia” säger Koh, som också meddelar att man kommer att utöka sitt utbud av böjbara telefoner för att kunna attrahera en bredare grupp av användare.