0,15 % köper 50 %

In app-köp enbart från ett fåtal spelare

En ny undersökning visar att spridningen på köp inuti appar är ganska skev, med endast ett fåtal som står för de stora inköpen.

Publicerad Senast uppdaterad

Det finns otaliga skräckhistorier om hur någons barn köpt smurfbär för tusentals kronor och att trenden med freemium-spel gör oss både förbannade på begränsningarna och utfattiga när vi ”tvingas” köpa prylar i spelen.

Enligt en undersökning som Swrve gjort visar det sig dock att alla fantasisummor som spelutvecklarna rapporterar att de drar in kommer från en väldigt liten grupp spelare. Deras undersökning visar att så få som 0,15 procent av de mobila spelarna står för hela 50 procent av in app-köpen.

Några fanatiker står för merparten av pengarna kring freemium-spelen alltså, lite som det alltid fungerat med hardcore-spelare i alla tider helt enkelt. Den stora frågan för apputvecklare nu är hur de ska jobba för att hålla fast i storspenderarna.