-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Inte tillräckligt lönsamt
Inga fler konsumentprodukter från Jabra
Konkurrensen är så hård att det enligt Jabra inte längre är lönt att satsa på konsumentmarknaden.
Det är bara några dagar sedan som Jabra lanserade de två nya lurarna Elite 8 Active Gen 2 och Elite 10 Gen 2, men det kan komma att bli de två sista modellerna i den produktserien. Det är Jabras moderbolag GN som meddelar att man kommer sluta ta fram produkter som vänder sig till konsumentmarknaden. Det kommer bland annat att innebära att man avvecklar produktserierna Elite och Talk senare i år, men man säger sig komma att erbjuda kundservice och support “under flera år”.
I pressmeddelandet skriver man att “Omfokuseringen av produktlinjen Elite mot premiumsegmentet, som inleddes under 2023, har resulterat i en starkare lönsamhetsnivå än tidigare. De investeringar som krävs för framtida innovation och tillväxt i detta mycket konkurrensutsatta område bedöms dock inte vara motiverade på lång sikt med tanke på de risker som är förknippade med detta. Produktlinjen Talk följer en liknande logik och är positionerad på den minskande marknaden för mono-Bluetooth.”
Man kommer istället att öka sitt fokus och sina resurser på mer attraktiva delar av GN:s verksamhet.