-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Populärt får högre kvalitet
Instagram anpassar bildkvalitet efter popularitet
Kvaliteten på publicerade videor kommer att anpassas efter hur populär videon är.
Under en nyligen genomförd "ask me anything" (AMA) förklarade Instagram-chefen Adam Mosseri att vissa videor på tjänsten visas med lägre kvalitet än andra. Enligt Mosseri är bästa bildkvaliteten reserverad för de mest populära videorna, medan mindre populära klipp visas med sänkt kvalitet för att undvika överbelastning av systemen.
Enligt Mosseri kommer nya uppladdningar initialt får en standardiserad kodning. Om en video visar sig bli populär kommer den att omkodas i två steg beroende på antalet visningar. Varje steg ger bättre kvalitet men kräver också mer resurser att lagra och visa. Mosseri betonade att skillnaden i bildkvalitet inte är enorm. Baserat på antalet videor som hanteras kommer det dock att bli en relevant skillnad för de bakomliggande systemen och mängden lagring som krävs.
Mosseri säger att “I allmänhet vill vi visa den video av högsta kvalitet som vi kan ... Men om något inte ses på länge - eftersom de allra flesta visningar är i början - kommer vi att gå över till en video av lägre kvalitet. Och sedan om det ses igen mycket så återskapar vi videon med högre kvalitet.”