Slog spådomarna in?
Lista: 2014 i backspegeln
Med facit i hand kan vi glatt konstatera att vi prickade in många rätt när vi i början av 2014 spådde det som skulle ske under hela året.
Kring årsskiftet förra året tittade vi närmare på hur vi trodde att 2014 skulle se ut i mobilvärlden (som du kan läsa här och här). Men hur väl stämde våra spådomar? Ganska bra visar det sig nu när vi sammanfattar 2014.
Rätt. Kina på frammarsch – Fler billigare lurar
Precis som vi förutspådde blev konkurrensen för Apple, Samsung och Sony allt hårdare under året med etablerade kinesiska tillverkare på uppgång, i synnerhet TCL, Lenovo och Huawei men även nyetablerade giganten Xiaomi, som under 2014 blev världens tredje största smartphonetillverkare. Året såg också en lång rad billigare telefoner komma ut på marknaden, varav några av flaggskeppskvalitet, exempelvis Oneplus One.
Rätt. Allt fler phablets
Behöver man påpeka att även Apple, känt för sina populärare mindre lurar, gett sig in på phablets i år med Iphone 6 Plus? Trenden, som Samsung var först med, har det koreanska företaget fortsatt med under året med bland annat nya modellen Note 4. Samsung är nu långt ifrån ensamma på den marknaden.
Halvrätt. Telefonernas alla kanter och sidor kommer till liv
Trenden påbörjades under 2013 med bland annat Nokias Lumia-modeller och Iphone 5C, där färgen på enheten samspelade med färgen på användargränssnittet eller Jollas »The other half«, en utbytbar del i telefonen som även påverkar enhetens gränssnitt och funktioner. Vi hade räknat med att se fler liknande tillämpningar under 2014 men dessa uteblev, med undantaget Samsung Note Edge.
Rätt. Klä dig med uppkopplade prylar
Kategorin uppkopplade kroppsburna prylar, i synnerhet smarta klockor, fick ett rejält uppsving under det gångna året. Det finns stora förväntningar på Apple som presenterade sin Apple Watch, något som vi räknar med kommer att påverka utvecklingen av kategorin framöver. Framöver kan enklare armband med stegräknare drabbas eftersom deras funktion numera integreras i smarta klockor som dessutom erbjuder flera andra funktioner.
Halvrätt. Böjbart och vattentåligt
Den mest uppmärksammade böjbara telefonen under 2014 var nog en sådan som inte var tänkt att vara böjbar, nämligen Iphone 6 Plus. Enligt Apple var det dock få telefoner som egentligen drabbades av den oönskade böjbarheten. Tillverkare jobbar vidare med telefoner med böjbar formfaktor men det var få nyheter vi faktiskt fick se under året. Allt fler enheter anammade däremot den trend som Sony initierat med vattentåliga telefoner.
Rätt. Högre prestanda
64-bitarsarkitekturen slog igenom bredare under 2014. Många nya telefoner under året visade högre prestanda jämfört med föregående år.
Rätt. Blyg tillväxt av nya plattformar
Man kan nästan undra vad som hänt med de nya plattformarna Tizen, Firefox, Ubuntu och Sailfish under 2014. Efter en mycket lovande – och hajpad – start blev det mycket lite konkret utveckling under det gångna året. Den kommersiellt lanserade Tizen-telefonen uteblev även om Tizen gjorde entré i Samsungs smarta klockor och dessutom är en plattform som en lång rad utvecklare jobbar med inom ramen för blanda annat uppkopplade prylar, så kallade sakernas internet eller internet of things. Ubuntu lade ner sina smartphoneplaner och Firefox är, trots vissa framgångar i utvecklingsländer, fortfarande en blygsam plattform. Något stort genombrott för Jolla har det inte blivit, även om företaget snabbt överträffade målet på Kickstarter för sin nya surfplatta.
Rätt. Uppköp på gång
Microsoft blev klara med uppköpet av Nokia under 2014 och passade även på att fimpa Nokia-varumärket. I september köpte även Microsoft spelgiganten Mojang. Även Lenovo genomförde uppköpet av Motorola Mobility. Ytterligare stora uppköp på tillverkarsidan uteblev. Blackberry och HTC är exempelvis fortfarande två självgående varumärken, trots stora svårigheter med att hävda sig i konkurrensen. En rad uppköp blev det dock under året, främst på tjänstesidan med exempelvis Facebooks köp av meddelandetjänsten Whatsapp.
Rätt. Snabbare men dyrare surf
Mobiloperatörernas intäkter på mobilsurf börjar öka igen och det finns en bra anledning till det: De har lyckats genomföra ändringar i sina abonnemang där de kan ta betalt för surf. För konsumenterna innebär det att surf helt enkelt har blivit dyrare. Samtidigt sampaketeras röst- och meddelandetjänster som därmed har blivit billigare.
Rätt. Hälso- och utbildnings-appar seglar upp
Hälsotrenden, stödd av många quantified-self-appar och kroppsburen teknik som mäter olika saker, höll i sig under 2014. Lansering av Apple Healthkit och Google Fit bidrog även vid slutet av året till fortsatt högt intresse. Utbildningsappar fortsatte, precis som under 2013, att växa starkt även om utbudet fortsätter att vara lite av en djungel.