"Alla linjer upptagna för tillfället"

Nokia ska lösa supportproblem

Det har varit stora problem för den som försökt komma i kontakt med Nokias support. Nu lovar dock tillverkaren att en förbättring är på väg.

Publicerad Senast uppdaterad

Den senaste tiden har den som försökt komma i kontakt med Nokias telefonsupport haft stora svårigheter att göra det. Det har både vi på Mobil och de läsare som hört av sig i ärendet märkt. Istället för att hamna i telefonkö har man mötts av beskedet att alla linjer är upptagna och att man ombeds försöka igen vid ett senare tillfälle, om samtalet alls kopplats upp. Under två dagar har vi provat att ringa 28 gånger till Nokias support och endast fyra av dessa samtal gick fram. Samtalen har varit fördelade jämt över kundtjänstens öppettider och läsare som hört av sig har försökt betydligt längre period utan att lyckas komma i kontakt med supporten.

Nu har vi talat med Søren Enø som är chef för Nokia Care i Sverige och frågat vad det här beror på.

– Vi håller på att byta system och har blivit lovade att det här problemet ska vara löst på måndag.

Vi har ringt ett trettiotal samtal de senaste dagarna där bara ett fåtal kommit fram och läsare som hört av sig har försökt betydligt längre tid.

– Ja, det här är ett problem som funnits i ett par veckor nu, men som vi som sagt arbetar hårt på att lösa. Istället för att samtalet avvisas ska man efter systembytet hamna i en telefonkö i väntan på nästa lediga kundtjänstmedarbetare.

Finns det några alternativ för den som inte kommer fram direkt på telefon, men vill ha hjälp av er?

– Vi arbetar en hel del med sociala medier där vi kan ha kontakt med och hjälpa våra kunder utöver telefonsupporten och våra forum på nokia.com.