Intervju: Huaweis Nordenchef om marknad och Honor

“Nu ska vi bredda bilden av vad Huawei är”

Efter separationen från Honor ska Huawei bredda bilden av vad det egna varumärket är och få ännu fler lojala kunder.

Publicerad Senast uppdaterad

Yanmin Wang är chef för Huaweis konsumentprodukter i Norden, Östeuropa, Kanada och Turkiet. En ganska spridd skara länder kan man tycka. Mr Wang själv är fullt medveten om skillnaderna mellan länderna och ser det som ett bra tillfälle att uppleva olika kulturer. Så här beskriver han den svenska marknaden:

– För det första är det en premium-marknad, med höga inkomstnivåer, och för det andra är det en marknad där Apple har en väldigt stor marknadsandel. Det är inte så olikt Kanada, Norge eller Storbritannien.

När jag påpekar att svenskar också är varumärkeslojala instämmer han, och just varumärkesbyggandet pratar han gärna om. Här ser han att företaget fortfarande har mycket att göra.

– Just nu arbetar vi med att bredda bilden av vad Huawei är. Vi har redan lanserat våra nya Matebook i Sverige, och nu släpper vi även klockan Watch GT. Vi arbetar med alla kanaler och samarbetspartners. Det tar tid att bygga varumärkeslojalitet, men jag tycker också att svenskar är öppna för ny teknik.

Honor 8 öppnade folks ögon för Huawei

Precis som det finns Apple-anhängare och Samsung-anhängare märker vi allt mer av Huawei-anhängare. Den mobil som mer än någon annan gav varumärket Huawei ett fotfäste i folks medvetande i Sverige var Honor 8. Ironiskt nog räknas Honor inte längre som en del av Huaweis varumärke utan som ett eget märke. Sedan årsskiftet är Honor inte heller längre en del av Yanming Wangs ansvarsområde.

– De två varumärkena har olika image, Huawei är huvudmärket, Honor är mer ungdomligt. Därför tyckte vi att det var bättre att driva dem som två separata organisationer.

På frågan vart den hittills uppbyggda varumärkeslojaliteten tagit vägen när Honor och Huawei räknas som två olika märken tvekar inte Mr Wang om att den har gått till Huawei. Det har han förmodligen rätt i, men det måste också rimligen innebära att uppdelningen orsakat mer förvirring än klarhet hos svenska konsumenter. Men Honors varumärkesbyggande är som sagt inte Mr Wangs område.

Tittar inte så mycket på konkurrentena

Var tänker sig Yanmin Wang Huawei i Sverige om ett par år?

– Vi siktar på att vara en av de två största mobiltillverkarna, svarar han utan att tveka.

Varken Samsung eller Apple känns som någon ouppnåelig konkurrent i dagsläget, men Mr Wang säger att de inte tittar så mycket på vad konkurrenterna gör.

– Vi kan inte vänta och se vad konkurrenterna gör för att sedan haka på, utan vi ser i stället på hur vi kan förbättra oss själva.