Sony Ericsson ökade kraftigt
Sony Ericsson har gått från 6,6 procent till 9 procent av världsmarknaden, enligt analysföretaget Gartner. Världsmarknaden som helhet fortsätter att växa.
När Gartner analyserar mobilförsäljningen för årets andra kvartal är det Sony Ericsson som ökat mest av de fem största tillverkarna. Jämfört med andra kvartalet i fjol har man ökat försäljningen med 58 procent och har nu en marknadsandel på 9 procent, vilket ska jämföras med de 6,6 procent man hade ett år tidigare. Sony Ericsson är fortfarande den fjärde största tillverkaren men ökningen innebär att man ökar försprånget ordentligt i förhållande till LG Electronics på femte plats.
Nokia ligger kvar som ohotad etta med 36,9 procent av världsmarknaden. För ett år sedan var motsvarande siffra 33,7 procent. Motorola har tappat rejält genom att gå från 21,9 procent ner till 14,6 procent. Marginalen till Samsung, som ligger på tredje plats med 13,4 procent, har krympt avsevärt under det senaste året.
Även för LG, som befinner sig på femte plats, är placeringen oförändrad. En mindre ökning av försäljningen har lett till en marknadsandel på 6,8 procent.
Totalt ökade mobilförsäljningen i världen med 17,4 procent jämfört med andra kvartalet förra året.
- Tillväxtmarknader i Afrika, Latinamerika och Asien har fortsatt att bidra till industrins tillväxt. Mera utvecklade marknader, som de i Västeuropa och Nordamerika skjutit fart igen efter den förväntade nedgången under första kvartalet, säger Carolina Milanesi på Gartner i ett pressmeddelande.