Telia tappar på mobilmarknaden
Det var en stor vinst Telia kunde presentera på torsdagen, men samtidigt ser man att Telia tappar marknadsandelar och det främst inom mobiltelefoni. Under de tre månaderna har Telia lyckats locka till sig 16 000 nya mobilkunder, främst inom kontantkortssegmentet. Det är dock för få för att man ska behålla sina marknadsandelar och det innebär att konkurrenterna drar i från.
- Man kan konstatera att de inte ens tar in lika många kunder som Vodafone i Sverige. Telia är väldigt mycket större så de borde ta in många fler kunder än Vodafone. Det här är en trend vi har sett tidigare och den ser ut att fortsätta även in i andra kvartalet. Det säger Sven Sköld, analytiker på Hagströmer&Qviberg till Sveriges Radios Ekoredaktion.
VD Anders Igel säger att man den senaste tiden märkt en ökad kundtillströmning till följd av ökad marknadsföring och nu ska Telia satsa ytterligare på just marknadsföring för att locka till sig fler kunder.