Annons från Mr Authority

10 tips för att öka försäljningen i din e-handel

E-handeln fortsätter att växa för varje år, men konkurrensen blir allt tuffare. Är du e-handlare och behöver nya idéer för hur du ska öka försäljningen? Nedan kommer våra tio bästa tips!

E-handel har under de senaste åren sett en nästintill explosiv ökning i konkurrens. Allt fler aktörer finns på marknaden och utbudet av olika typer av varor är oändligt. Bara under juli månad ökade den svenska e-handeln med runt 45%.

Konkurrensen inom e-handeln ä idagr stentuff och det är därför viktigare än någonsin att ha koll på hur man lyckas få mer trafik till sin sajt, samt gör fler besökare till betalande kunder.

Tips 1: Använd en livechatt

Ett sätt att snabbare finnas där för dina kunder är att introducera en chatt på din hemsida så att du kan kommunicera med dina kunder live. Det tar mindre av dina resurser samtidigt som dina kunder får den hjälp de behöver just när de verkligen behöver den.

Studier har visat att en livechatt kan öka konverteringsgraden med upp till 45 %, samt att majoriteten av kunder föredrar att kontakta kundtjänst via chatt.

Istället för att dina kunder ska behöva vänta på svar via mejl eller telefon så har de direktkontakt med din personal via chatten.

Kundo erbjuder en smidig chattfunktion som du enkelt kommer igång med och placerar på din e-handelssida. Du kan enkelt boka en första demo direkt via Kundos hemsida för att komma igång.

Tips 2: Optimera din checkout

Ett vanligt problem för e-handlare är att kunder lämnar en kundvagn i checkout utan att slutföra sina köp. Känner du igen dig? Du kan i alla fall trösta dig med att du inte är ensam om detta problem och att det finns strategiska åtgärder att ta till för att öka konverteringsgraden i din checkout.

Ett sätt är att använda dig av tjänster som till exempel Payson.se. De har utvecklat betalningstjänster som är fokuserade på att öka konverteringsgraden genom att minska antalet steg dina kunder behöver ta från kundvagn till ett färdigt köp. 

Tips 3: Använd exit intent pop-ups

Exit intent pop-ups är ett sätt för dig att fånga upp och locka tillbaka kunder som är på väg att lämna din hemsida. När du identifierar att dina kunder är på väg att överge din sida utan att handla kan du få tillbaka deras intresse genom att skicka dem ett meddelande i form av en pop-up. 

Vanligt är att pop-upen innehåller ett specialerbjudande eller en rabattkod. 

Tjänster som Triggerbee.com gör det smidigt för dig att komma igång. De samlar data över dina kunders beteende och hjälper dig att sedan skapa personliga upplevelser på din sida. 

Tips 4: Driv mer trafik med SEO

Ju mer trafik du får till din e-handel (och desto bättre kvalitet trafiken är), desto mer kommer du att sälja.

Konkurrensen om att hamna högt i Googles sökresultat blir tuffare för var dag som går, men med rätt strategi är sökmotoroptimering fortfarande en av de marknadsföringsinsatser som kan ge högst avkastning.

För att kunna ranka på Google krävs det att du skapar relevant och optimerat innehåll, får bra länkar till din sajt, samt att din e-handel har en bra användarupplevelse.

Om du inte själv har kunskap inom SEO kan det vara värt att ta hjälp av en extern byrå. Viseo hjälper kunder att synas bättre på Google, både i det organiska sökresultat och genom Google Ads.

Tips 5: Mersälj till dina kunder

Ett sätt att öka din försäljning är självklart att sälja mer till dina redan befintliga kunder. Det finns många sätt att göra detta på: du kan rekommendera fler relaterade produkter, du kan bygga en struktur för att skicka nyhetsbrev anpassade för dina kunders beteende, eller bygga in funktioner som att låta dina kunder bygga sin digitala önskelista på din hemsida. 

En bra tjänst att använda för just detta är Helloretail.com som bygger helhetslösningar anpassade för att din sida ska kunna sälja mer till dina kunder. 

Tips 6: E-postkampanjer och nyhetsbrev

Ett bra sätt att skapa engagemang och intresse från både dina befintliga och framtida kunder är att skicka nyhetsbrev och aktuella kampanjer via e-post. Genom att anpassa nyhetsbreven utifrån vad specifika besökare har varit intresserade av, eller genom att skicka dem ett mejl när du har kampanj på en vara de har tittat på tidigare, kommer du att erbjuda dem ett ökat värde och en mer personlig upplevelse av ditt varumärke. 

Paloma.se är en bra tjänst för att bygga nyhetsbrev, enkäter och andra personliga interaktioner med dina kunder. 

Tips 7: Satsa på snabba leveranser och bra logistik

Se till att dina kunder får beställningarna på ett snyggt sätt, oavsett var de bor eller vart de vill ha paketet. Leveranslogistiken är a och o för att dina kunder ska bli stammisar hos dig – och för att du ska kunna skala din e-handel. Därför ska du hantera den transportör eller de fraktbolag du har avtal med genom ett program som hjälper dig med allt som rör utleveranser från ditt lager, så rätt fraktetiketter skrivs ut på rätt ställe och rätt transportbokning görs, etcetera. Se till att detta fraktprogram kan jobba inifrån ditt ordersystem, dvs. e-handelsplattform, affärssystem eller liknande.

LogTrade erbjuder en plattform där du kan skapa rätt avancerade leveransupplevelser med smarta aviseringsfunktioner, och enkel returhantering, och sedan låta det köra automatiskt. De erbjuder dessutom sina kunder cutting-edge-funktioner i betaversion där du exempelvis kan låta dina produkter sälja och leverera ”sig själv”.

Tips 8: Ta hjälp av en e-handelsbyrå

Om du har budget för att göra en större satsning på din e-handel kan det vara värt att ta hjälp av en byrå som är inriktad på e-handel. En e-handelsbyrå ger dig professionell hjälp med att bygga både strategi och lösningar till din e-handel.

Carismar.com är en e-handelsbyrå som hjälper företagare med både e-handelslösningar och plattformar.  

Tips 9: Våga testa SMS-marknadsföring

Det är lätt att tro att SMS är en utdaterad marknadsföringsteknik men i själva verket visar nya studier på att runt 95% av alla SMS-mottagare öppnar ett nytt meddelande inom endast fem minuter.

Genoma att bygga upp en struktur för att skicka SMS till dina kunder kan du bygga en mer personlig kontakt med dem och därmed öka dina chanser att sälja till dem i framtiden. 

SMS är en bra kanal att använda för att skicka uppdateringar om nya produkter eller annonsera dina aktuella kampanjer. Marketingplatform.com har en bra tjänst för SMS-marknadsföring som tillåter dig att på ett automatiserat sätt skicka personligt anpassade SMS. 

Tips 10: Lansera din e-handel på nya marknader

Ett sätt för dig att hitta till nya kundsegment är att lansera din e-handel på nya utländska marknader. Viktigt är då att du anpassar din e-handel till det lokala språket. Detta spelar roll för SEO och för konverteringsgraden på din sida. 

Det mest effektiva sättet att lyckas med en lansering på en ny marknad är att ta professionell hjälp med att lokalisera allt innehåll.

Contentor kan hjälpa dig att både bygga lokalt innehåll för webb och e-handel men även att lansera lokaliserad sajt helt automatiserat.