-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
Buggigt men kul
Första intrycket: Samsung Galaxy Gear VR

Ruggigt och poänglöst med rejäla överhettningsproblem är första intrycket av Gear VR, men jösses vad rolig den är.
Vi hinner inte ens igenom maskinens inledande skola över hur den ska användas innan Gear VR med tillhörande Galaxy Note 4 börjar gnälla över att den är överhettad och behöver en paus, så inledningsvis känns det som en rätt buggig produkt.
Under våra första vändor med Virtual reality-hjälmen händer det även oroväckande ofta att appar kraschar eller att den touchplatta på sidan av enheten som agerar styrning helt enkelt slutar fungera. Ur den synvinkeln förstår vi definitivt varför Samsung valt att släppa Gear VR som en slags utvecklarpryl snarare än skarp konsumentprodukt i Sverige (vilket förvisso inte förklarar varför den säljs till konsument i andra länder, men det är en annan historia).
De appar som går att ladda ner via den separata Gear VR-butiken består dessutom uteslutande av spel och olika typer av videotillämpningar, så det är ingen som försöker hävda att enheten har någon praktisk nytta utan det ska enbart ses som en leksak.
Ska vi därför anse Gear VR som en dyr och buggig skräppryl som mest är misslyckad?
Vi kan säga så här. Buggarna är inte ständigt närvarande utan för det mesta fungerar det som det ska. Och om vi med något som är en ren nöjesprodukt sitter och fånler under egentligen hela användningstiden så får det ju anses som rätt lyckat, eller hur?

Även om det är minst sagt yxigt att styra Temple Run med touchplatta på sidan av huvudet så har det spelet aldrig varit roligare än med VR-brillor. Att titta på filmer och bilder plåtade i 360 grader så att du kan titta precis vart du vill är enormt medryckande och häftigt och samma sak gäller att titta på en vanlig fyrkantig film i en virtuell biosalong (eller på månen om du så vill, vilket är en perfekt plats att kolla på trailern till Interstellar).
Det finns mycket kvar att göra på både Gear VR och Virtual reality i allmänhet. Men under våra första dagar med maskinen gillar vi grejen tillräckligt mycket för att kunna bortse från buggarna.
